وزیر میراث فرهنگی:

کرونا ۲۲ هزار میلیاردتومان به صنعت گردشگری کشور آسیب زده است

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آسیب‌های گسترده این صنعت ناشی از کرونا گفت: گردشگری کشور ۲۲ هزار میلیاردتومان آسیب دیده است.



به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر مونسان روز سه شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آسیب گسترده این صنعت گفت: امیدواریم با تولید واکسن های داخلی، گردشگری در سال ۱۴۰۰ رونق بگیرد.

وی افزود: امیدواریم با رونق گردشگری تمامی مدل های گردشگری کشور همچون گردشگری کشاورزی، اکوتوریسم و طبیعت گردی نیز رونق بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به شرایط سخت دولت دوازدهم گفت: تحریم های گسترده و ظالمانه ‌سبب شرایط سخت و بودجه انقباضی برای دولت شد و به‌طور طبیعی بودجه معیشتی و بهداشتی در اولویت قرار گرفت.

مونسان با اشاره به اتفاقات اخیر کشور گفت: سیل ابتدای سال ۹۸ و اتفاقات ناشی از افزایش نرخ بنزین و پس از آن شیوع کرونا از آسیب هایی بود که به گردشگری ضربه زد اما نتوانست گردشگری را زمین‌ گیر کند.

وی دلیل این اتفاق را اتخاذ سیاست های هوشمندانه در وزارتخانه دانست و گفت: با وجود ضربات‌ مکرر به گردشگری، ورود گردشگر خارجی رکورد زد و گردشگری داخلی نیز دچار تحول شد.

اعتبارات ۲۳ هزار میلیاردتومانی دولت دوازدهم در حوزه گردشگری

مونسان با اشاره اعتبارات ۲۳ هزار میلیارد تومانی هزینه شده در حوزه گردشگری در دولت دوازدهم گفت: هم اکنون پروژه های مختلف گردشگری با اعتبارات ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی در دست افتتاح است.

وی از ساخت و ایجاد ۴۰۸ هتل و هتل آپارتمان با حدود ۴۱۷ هزار تخت در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: این اقدامات در دوره ای بود که کشور تحت تاثیر تحریم های گسترده بود.

مونسان در ادامه با اشاره به ۳۴ هزار اثر ثبت ملی در ایران گفت: اعتبارات دولتی در این بخش تنها ۲۰۰ میلیارد تومان بود که قطعا با این میزان اعتبارات حفاظت از آثار باستانی ممکن نیست از این رو از سرمایه مردمی بهره بردیم.

وی گفت: در این راستا از سرمایه های بخش خصوصی برای حفاظت و مرمت، ایجاد اقامتگاه و هتل بوتیک ها استفاده کردیم که خود سبب جذب گردشگر در مناطق تاریخی شد.

مونسان گفت: محدودیت های مالی و فشارها سبب شد از بودجه دولتی دست برداریم و به سمت اقتصاد مردمی پیش برویم.

وی ایجاد تنوع در محصولات گردشگری کشور را یکی دیگر از سیاست های وزارت خانه اعلام کرد و گفت: دیگر گردشگری ایران محدود به گردشگری تاریخی نیست و گردشگری روستایی، کشاورزی، معدن و طبیعت گردی نیز افزوده شده است که سبب رونق گردشگری می شود.

مونسان همچنین از تاسیس ۲ هزار و ۲۰۰ واحد گردشگری در تمام روستاها و شهرهای کشور خبر داد و گفت: این امر به توزیع گردشگری کشور کمک می کند.

وی ایجاد طرح تجاری سازی برای صنایع دستی را از اقدامات وزارت اعلام کرد و گفت: صادرات یک میلیارد و نیم دلار صنایع دستی از طریق گمرک نتایج همین طرح تجاری سازی است، به همین میزان نیز محصولات صنایع دستی به صورت چمدانی صادر شده اما شیوع کرونا و افزایش مواد اولیه نیز به این حوزه آسیب زده است.

خدمات گردشگری ایران در بالاترین استانداردهاست

ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز با بیان این که نمایشگاه امسال نمایشگاه بیم و امید است، گفت: شرایط کنونی بخاطر شیوع کرونا در سراسر جهان جوی از نگران و بیمناکی است و امید داریم با تمام شدن این دوران گردشگری دوباره رونق بگیرد.

وی با اشاره به سیاست توزیع سفر در همه شهرهای کشور گفت: یکی از سیاست های اصلی ما توزیع سفر در تمام شهرها و روستاهای کشور برای گردشگران داخلی و خارجی بود که خوشبختانه این سیاست محقق شده است.

تیموری گفت: تعداد حضور گردشگر خارجی در ایران طی سال ها کمتر از ۵ میلیون نفر بود ولی سیاست جدید سبب شد این رقم تنها در ۹ ماه اول سال ۹۸ به ۹ میلیون گردشگر افزایش یابد. اما شیوع ویروس کرونا سبب شد گردشگری آسیب جدی ببیند و زمین گیر شد.

معاون گردشگری با بیان این که در این دوره بیکار ننشسته ایم و اقدام به تدوین اسناد در این حوزه کردیم، افزود: بسیاری از خدمات گردشگری بروز و استاندارد شد.

وی با اشاره به دو بسته حمایتی دولت برای فعالان حوزه گردشگری گفت: این حمایت ها در مقدورات دولت بوده است.

تیموری اضافه کرد: امیدواریم برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری گشایشی تدریجی برای شریان گردشگری و رزمایشی برای گردشگری داخلی شود.

وی با بیان این که امسال با توجه به شرایطی کرونایی برای برگزاری نمایشگاه اعلام عمومی نشد، گفت: نگاه به نمایشگاه حمایتی بود و حتی هزینه اجاره سالن نمایشگاه از محل وجوه دولتی پرداخت شده است.

بودجه ۱۴۰۰ می تواند به رونق گردشگری کمک کند

علی دشتی نماینده مجلس و رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیز اظهار امیدواری کرد که نوروز ۱۴۰۰ متفاوت با نوروز سال ۹۹ برای گردشگری کشور شود.

وی افزود: در این مدت فعالان خصوصی در حوزه گردشگری آسیب جدی دیدند و امیدواریم در نوروز پیش رو با رعایت پروتکل بخشی از آسیب ها کاسته شود.

به گفته وی بودجه ۱۴۰۰ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر خوبی برای این سه حوزه می تواند باشد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی صبح امروز (سه شنبه، پنجم اسفند) با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و میهمانان ویژه این مراسم در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه که برای نخستین بار به دلیل شرایط ویژه کرونا با شرایط خاص برگزار می شود در چهار سالن آماده اطلاع رسانی در خصوص موضوعات گردشگری و صنایع دستی است. در این نمایشگاه که حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور دارند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.

234470

مطالب مرتبط