یادداشت میهمان؛

فشار از روی غرب برداشته نشود

در چنین شرایطی اگر فعالیت هسته ای ایران به نقطه اوج شتاب خود برسد و ایضا به امتیازات اندک طرف مقابل وقعی ننهاده شود، مسلما آمریکا و متحدانش خود را آماده اخذ تصمیمات سخت خواهند نمود.
تصویر فشار از روی غرب برداشته نشود

سایت خبری پرسون- همان طور که نگارنده قبلا هم در یادداشت هایش اشاره کرده بود، نمودار سینوسی تحریم های ایالات متحده در دوره ترامپ به بالاترین میزان خود رسیده و یانکی ها دیگر ابزاری در چنته جهت اعمال فشار به ایران ندارند.

از طرفی قانون مجلس جهت لغو تحریم ها برخلاف روند سابق، ایالات متحده و اروپاییان را به گوشه رینگ برده و امکان اجرای فشار حداکثری ایران را بر آنان فراهم ساخته است.

شروع غنی سازی ۲۰ درصدی، تولید اورانیوم فلزی و خروج از پروتکل الحاقی سه اهرم فشار مهم ایران برای امتیاز گیری از غرب است.

پرتاب موفق ماهواره بر ذوالجناح که عملا می تواند در صورت لزوم به عنوان یک موشک قاره پیما به کار گرفته شود، نیز مزید بر علت شده و آمریکا و متحدانش اروپایی اش را به تکاپو انداخته است‌.

پس با توجه به این که آمریکا دیگر نه ابزار قابل توجهی برای فشار بر ایران دارد و همچنین از راه اندازی جنگ جهت توقف فعالیت های هسته ای این کشور نیز عاجز است ، به نظر می رسد فشار حداکثری هسته ای از سوی جمهوری اسلامی بر روی حاکم جدید کاخ سفید چاره ساز بوده و بتواند گره تحریم ها را باز کند.

در چنین شرایطی اگر فعالیت هسته ای ایران به نقطه اوج شتاب خود برسد و ایضا به امتیازات اندک طرف مقابل وقعی ننهاده شود، مسلما آمریکا و متحدانش خود را آماده اخذ تصمیمات سخت خواهند نمود.

نباید از یاد برد اولویت رئیس جمهور دموکرات آمریکا ابتدا کنترل و ایزوله کردن چین و سپس روسیه است و متغیر زمان را برای کنترل آنها از نظر وی بسیار مهم بوده و به همین دلیل به سان سلفش انگیزه چندانی برای تمرکز بر ایران و تداوم فشار حداکثری نسبت به آن ندارد؛ فلذا به باور کاتب این مرقومه، اگر قانون هسته ای مجلس شورای اسلامی به درستی اجرا گردد، به احتمال زیاد ایالات متحده حاضر به دادن امتیازاتی چشمگیر برای جلوگیری از هسته ای شدن جمهوری اسلامی خواهد بود.

در نتیجه به نظر می رسد هر گونه اقدام و توافقی از سوی دولت اعتدال که نشانه ی دوگانگی نظری در جمهوری اسلامی بر سر پرونده هسته ای باشد، پالس های مطلوبی برای طرف غربی خواهد بود و محاسبات سابق و کنونی آنان در خصوص نحوه تعامل با ایران را محفوظ، و راهبرد پرداخت امتیاز حداقلی و اخذ آوانس های حداکثری نسبت به طرف ایرانی را تقویت خواهد کرد.

دکتر علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

234270