نامی در گفت‌وگو با پرسون؛

رونق در بازار پوشاک در آستانه عید نوروز/ کرونا حریف خرید سال نو مردم نمی‌شود

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: عمده صادرات پوشاک کشور به کشورهای همسایه است و بزرگ ترین بازار در حال حاضر کشور عراق است.
تصویر رونق در بازار پوشاک در آستانه عید نوروز/ کرونا حریف خرید سال نو مردم نمی‌شود

مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران‌ در خصوص وضعیت بازار پوشاک در روزهای پایانی سال گفت‌وگویی با خبرنگار اقتصادی پرسون داشته که به شرح ذیل است.

پرسون: با توجه به آن که در آستانه نوروز هستیم وضعیت بازار پوشاک به چه شکل است؟

فعلا برندهای ایرانی باتوجه به محدودیت‌های کرونایی وضعیت نسبتا مطلوبی در بازار دارند.

پرسون: یعنی نسبت به پارسال که در شب عید بازار پوشاک با رکود مواجه شد، امسال پررونق است؟

مسلما همینطور است. پارسال ضربه خیلی سنگینی به علت بحث کرونا به صنعت پوشاک وارد شد. برای اینکه تمام شرکت‌ها تمام تمهیدات را چیده بودند تا بتوانند بازار را در دست داشته باشند. ولی متاسفانه مشکلی که کرونا ایجاد کرد، ضربه سنگینی زد. پوشاک هم فصلی است یعنی ممکن کالایی که سال گذشته تولید شده امسال دیگر خواهان نداشته باشد. پس بخشی از این ضرر و زیان جبران ناپذیر است. امیدوارم امسال با توجه به اینکه مردم‌ دید بهتری به کرونا پیدا کردند و انشالله که بیشتر رعایت می کنند، وضعیت همه گیری کرونا بدتر از این وضعیتی که الان داریم نشود. تا دولت و ستاد مقابله با کرونا قرنطینه و مسائلی که سال پیش به وجود آورد را تکرار نکند.

امیدوارم امسال با توجه به اینکه مردم‌ دید بهتری به کرونا پیدا کردند و انشالله که بیشتر رعایت می کنند، وضعیت همه گیری کرونا بدتر از این وضعیتی که الان داریم نشود. تا دولت و ستاد مقابله با کرونا قرنطینه و مسائلی که سال پیش به وجود آورد را تکرار نکند.

پرسون: به جز بحث کرونا افزایش قیمت‌ها نیز باعث کاهش تقاضا شده است. آیا آماری از کاهش تقاضا وجود دارد؟

از مشکلاتی که وجود دارد این است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و دلیل اصلی آن ش افزایش نرخ ارز و تورم بسیار شدید و دور از ذهنی بوده که امسال به وجود آمده است. این تورم تقریبا از ابتدای سال شروع شد و همچنان ادامه دارد. متاسفانه هم سطح و متوازن با تورم دستمزدها افزایش پیدا نکرد. بنابر این سفره‌های مردم کوچک‌تر شده و نمی‌توانند همانند گذشته خرید کنند.

این معضل برای تمامی صنایع به وجود آمده و نمی توان گفت بخاطر کرونا این مشکل به وجود آمده البته شانسی که داشته این است که بخاطر بحث تحریم‌ها و مشکلات ارزی در دو سال اخیر واردات خیلی از کالاها از جمله پوشاک به کشور ممنوع شده و به دلیل افزایش نرخ ارز یک مقداری میزان قاچاق کمتر شده و همینطور مبارزه ای که با قاچاق صورت گرفته، باعث شده فضای خوبی برای تولید کننده های داخلی شکل گیرد و از این فرصت استفاده کنند. بازار کوچک شده ولی از طرفی عرضه کننده برندهای ایرانی هستند.

پرسون: در بحث قدرت خرید مثلا برای پوشاک زمستانی این کاهش قدرت خرید ملموس بوده است؟

بله. تفاوتی نداشت و در تمام بخش‌ها این وضعیت وجود داشته است.

پرسون: در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود پوشاک ایران به کدام کشورها صادر می‌شود؟

عمده صادرات پوشاک کشور به کشورهای همسایه است و بزرگ ترین بازار در حال حاضر کشور عراق است.

پرسون: در بخش تولید با چه مشکلاتی رو به رو هستید؟

بزرگ ترین چالشی که تمام شرکت‌ها و برندهای داخلی با آن مواجه هستند، تامین مواد اولیه مورد نیاز است که به دلیل نوسانات قیمت جهانی مواد اولیه و مشکلات تحریم ها این معضل به وجود آمده است.

234183