پرسون بررسی کرد؛

حذف صفر یا کمرنگ کردن صفر؟!

حذف صفر آخرین مرحله از اصلاحات اقتصادی است. در حالیکه اسکناس های جدید 100 و 10 هزاری با صفرهایی کمرنگ در دست مردم دیده شده که سرانجام این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان، در هاله ای از ابهامات فرو رفته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، چند وقتی است که اسکناس های 10 هزار و 100 هزار تومانی با همراهی صفرهایی کمرنگ در دست مردم است. هرچند که کمرنگ بودن این صفرها، این ادعا را هم به وجود آورده است که ممکن است در صورت تایید نشدن طرح و مشاهده آثار این حذف صفر در تعاملات بازار، سبب بازگشت دوباره آن ها و یعنی پررنگ شدن دوباره شان شود.

این دومین بار است که بانک مرکزی در جهت حذف صفر، گام برداشته است و در مرحله نخست اجرایی شدن طرح، صفرهای چک پول های 50 هزار تومانی بودند که برای آزمایش این طرح به کمرنگ شدن گرویدند.

البته خالی از لطف نیست که بدانیم اغلب مردم در لحظه نخست که یک اسکناس را به دست می گیرند ارزش آن و سپس کهنه یا نو بودنش و همینطور در صورت نو بودن تقلبی بودنش را ورانداز می کنند و حذف صفر یکی از آخرین نکاتی است که آنها را به چالش می کشد. زیرا اکثر مردم از روی عادت همیشگی ارزش پول را از ظاهر همیشگی اش حدس می زنند.

برای مردم ایران که در جنگ اقتصادی سختی قرار داشته، دورنمایی روشنی از وضعیت اقتصادی با توجه به نزدیک شدن به سال جدید ایجاد نشده است. در این نبرد مظلومانه به حتم حذف صفر، آخرین چیزیست که مردم به آن فکر می کنند. اما نباید فراموش کرد که هیچ تغییری بی دلیل نیست و در آینده تاثیرش را بر وی بسیاری از تعاملات اقتصادی کلان خواهد گذاشت.

همانطور که گفته شد؛ صحبت از حذف صفر سالهای متمادیست که سر گرفته است و درست در بهمن ماه 98 بود که دولت دل به دریا زد و اسکناس هایی را به چاپ رساند که هم صفر داشتند و هم به قول مسئولان، نداشتند.

شنیده ها حاکی از این است که اجرایی شدن طرح، ان هم به این صورت، فقط برای انطباق مردم و آزمایش در بستر تعاملات جامعه انجام شده است. هرچند بسیاری از کارشناسان اقتصادی این خطر را هشدار داده اند که اگر قرار است اسکناس های جدید با اسکناس های قدیمی در دست مردم، جایگزین شود باید با برنامه ریزی دقیق و به صورت تدریجی باشد که در این صورت حدود 4 سالی را برای اجرایی شدن تدریجی تعویض اسکناس ها تخمین زده اند. یکی از دغدغه تحلیلگران، ایجاد صف های طولانی مقابل بانک ها می باشد که در زمان حساس اپیدمی کرونا، جان هزاران نفر را به خطر انداخته و از ان رو پیشنهاد برنامه ریزی دقیق و مدونی را خواستار شدند.

*انتقادات جدی این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی

انتقادات جدی که مجلس به حذف صفر از اسکناس ها گرفته، شامل موارد مهمی بوده که یکی از آنها ضروری بودن طرح در شرایط فعلی است. آنها این طرح را برای شرایط اقتصادی فعلی کشور پرهزینه دانسته اند که تاثیر زیادی بر تعاملات نخواهد گذاشت.

اتفاقا یکی دیگر از انتقادات مجلس به حذف صفر، این است که این مرحله از تغییرات در اسکناس ها در هر کشوری، آخرین مرحله از تغییرات در اسکناس ها می باشد و باز هم همین بی تاثیر و ضروری بودن این طرح را، زیر سوال می برد.

حال باید دید با وجود این دو اسکناس 100 هزاری و 10 هزاری نو که یک ماهی در دست مردم قرار گرفته است تصمیم نهایی بانک مرکزی و البته دولت فعلی یا بعدی در اجرا یا اجرا نکردن این طرح چیست.

سجاد سیف- مدیرمسئول

234102