وزیر میراث فرهنگی:

راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی و روایت گران تاریخ و تمدن ایران هستند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: راهنمایان گردشگری نه تنها سفیران فرهنگی بلکه مفسران و روایت‌گران تاریخ و تمدن درخشان این مرز و بوم هستند و نقش تعیین کننده در جذب و ماندگاری گردشگران دارند.

تصویر راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی و روایت گران تاریخ و تمدن ایران هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر مونسان روز یکشنبه در پیامی تصویری به گردهمایی مجازی راهنمایان گردشگری ایران که به صورت برخط (آنلاین) در محل موزه نقاشی پشت شیشه در تهران و ارتباط با سراسر کشور برگزار شد، با تبریک (۲۱ فوریه) روز جهانی راهنمایان گردشگری گفت: زبان گویا و بیان شیوای راهنمایان گردشگری همواره روشنایی بخش ابنیه تاریخی و طبیعی کشور بوده است و حس زیبا و نشاط انگیزی در دل گردشگران زنده می کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: روایت جذاب راهنمایان گردشگری،این راویان فرهنگ و تاریخ و طبیعت است که جنگل های زیبای شمال، جزایر خلیج فارس و کاشی های مسجد شیخ لطف الله در اصفهان، ستون های تخت جمشید، بادگیرهای یزد و کاشان، البرز و زاگرس و ابنیه های تاریخی و فرهنگی، قله های عظیم و باشکوه را جانی دوباره می بخشد.

مونسان تصریح کرد: بر این باورم که راهنمایان گردشگری نیروی ماهر صنعت گردشگری و سرمایه های ارزشمند فرهنگی سرزمین ما هستند که در کنار گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند و با ظرافت های گفتاری داستان های جذاب و شنیدنی شهرهای تاریخی را برای آنها روایت می کنند و آنها را به گردشگری در هزار توی تاریخ ایران دعوت می کنند.

وی با اشاره به سخنان دکتر روحانی رییس جمهوری در افتتاحیه هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که گفت «راهنمایان پل های میان ملت ها و فرهنگ ها و تمدن های جهانی هستند»، افزود: بی تردید سرمایه اصلی صنعت گردشگری مبتنی بر انسان و تعاملات انسانی و گردشگرانی است که اگر نباشد وجود این صنعت بی معنا است؛ از سوی دیگر انسان هایی که در جایگاه های مختلف به گردشگران خدمات ارائه می کنند، سرمایه این حوزه هستند و بر همین سیاق جایگاه راهنمایان در چرخه این صنعت بسیار مهم اثر گذار است و نقش تعیین کننده در جذب و ماندگاری گردشگران دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: راهنمایان گردشگری نه تنها سفیران فرهنگی بلکه مفسران و روایت گران تاریخ و تمدن درخشان این مرز و بوم هستند، پس آمیزه ای از دانش ورزی، مهارت ورزی و میهمان نوازی در آن ها باید در اوج باشد و تحقق چنین ایده آلی بی شک نیاز به آموزش مستمر و به روز رسانی دانش و ارتقای توانمندی های این صنف تلاشگر دارد.

مونسان بیان کرد: سالی که گذشت سال سختی برای همه و به ویژه برای فعالان صنعت گردشگری در همه جهان بود، و به دغدغه مندان این حوزه بسیار سخت گذشت در چنین موقعیت دشواری کنار هم بودن تصمیم گیران و فعالان صنعت گردشگری حتما گذر از این روزها را آسان تر می کند.

مونسان گفت: امسال با همکاری و همراهی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی کانون صنفی راهنمایان گردشگری و حمایت نمایندگان مجلس، بیمه راهنمایان گردشگری به عنوان یک مطالبه دیرینه و به حق این گروه فعال شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: امیدوارم با گذر از همه گیری کرونا به زودی شاهد بازگشت روزهای خوب برای کشور باشیم و راهنمایان گردشگری مانند همیشه پر نشاط خوش بدرخشند و در رونق این صنعت نقش آفرینی کنند.

مونسان ۲۱ فوریه روز جهانی راهنمایان گردشگری را به همه راهنمایان گردشگری در کشور تبریک گفت و افزود: علاقه مند بودم که در جمع راهنمایان حاضر بودم و از نزدیک با یکدیگر دیدار می کردیم و در کنار هم این روز را جشن می گرفتیم و امیدوارم با دعای همه مردم کرونا از کشور رخت ببندد و سال آینده سال بدون کرونا برای ملت و کشور و سال رونق هر چه بیشتر برای صنعت گردشگری باشد.

امیدواریم سال ١۴٠٠ سال رونق گردشگری شود

ولی تیموری معاون گردشگری کشور هم در پیامی تصویری با تبریک روز جهانی راهنمایان گردشگری و آرزوی سلامت و تندرستی برای همه فعالان صنعت گردشگری، افزود: راهنمایان گردشگری سخت کوش و مجدانه برای معرفی ایران و راهنمایی گردشگران در ایران فعالیت می کنند. امیدوارم پس از عبور از این سال سخت، سال آینده رونق مجدد صنعت گردشگری را شاهد باشیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته همه تلاش خود را بکار گرفتیم تا این صنعت لحظه ای توقف نداشته باشد و امیدواریم با همراهی و همکاری همه بخش های این صنعت به ویژه راهنمایان گردشگری به عنوان همراهان همیشگی، صنعت گردشگری در سال ١۴٠٠ مجدد شور و نشاط قبلی و حتی روزهای بهتر را تجربه کند.

گردهمایی مجازی راهنمایان گردشگری روز یکشنبه سوم اسفندماه به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری در محل موزه نقاشی پشت شیشه در تهران و ارتباط تصویری و آنلاین با راهنمایان گردشگری در سراسر کشور برگزار شد.

در این برنامه شماری از راهنمایان گردشگری با ارتباط تصویری، شرایط این صنعت در دوران قبل از شیوع کرونا و پس از همه گیری بررسی و ابراز امیدواری کردند با گذر از بحران همه گیری دوران رونق و احیای گردشگری در ایران و جهان آغاز شود.

فعالان حوزه گردشگری همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره راهنمایان گردشگری فقید و نکوداشت نام اساتید و پیشکسوتان که در سالیان طولانی در این عرصه بر رعایت اصول و ضوابط و شیوه نامه های مقابله با کرونا تاکید کردند.

راهنمایان گردشگری همچنین «بیمه راهنمایان گردشگری» را یکی از دستاوردهای ارزشمند همکاری و تعامل کانون صنفی راهنمایان گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان مجلس عنوان کردند و خواستار عملیاتی شدن آن در سال ١۴٠٠ شدند.

233927