حیدری:

خروج از پروتکل الحاقی در چارچوب برجام است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که خارج شدن از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در چارچوب برجام انجام می شود، البته طرف های برجام تا ۵ اسفند فرصت دارند تا تحریم ها را لغو کرده و به تعهداتشان عمل کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، شهریار حیدری با بیان این مطلب گفت: فصل جدیدی از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران از ۵ اسفند شروع می شود، بدان معنا که ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می تواند خارج شده که این کار هم در چارچوب برجام صورت می گیرد.

وی توضیح داد: ما از اول برجام هم بحث مان این بود که اگر طرف های مقابل تعهدات خود را اجرا نکنند ما به شرایط قبل از برجام برمی گردیم و بعد از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خارج می شویم. اگر تعهدات برجامی اجرا می شد این اتفاق رخ نمی داد و نیازی به این قانون هم نبود.

وی افزود: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، سازمان انرژی اتمی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد انجام شده و طبق بند ۶ این قانون ایران از ۵ اسفند از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خارج می شود. این به معنای آن است که اجازه دسترسی به بازرسان داده نمی شود. این گونه اقدامات صرفا بحث مجلس و دولت نیست و در راستای احقاق حقوق ملت انجام می شود و قطعا باید این قانون اجرایی شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد که اگر طرف های برجام به تعهدات خود عمل کرده، تحریم ها را لغو کنند و به طور کلی به برجام برگردند قاعدتا شرایط تغییر می کند. این نکته مهم است که خارج شدن از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در چارچوب برجام صورت می گیرد.

حیدری در پایان گفت: وقتی کشورهای مقابل تعهدات خود را اجرا نکردند ما هم اجرای تعهدات را تعدیل کردیم، لذا طرف های مقابل تا ۵ اسفند فرصت دارند که به برجام برگشته و تعهداتشان را انجام دهند. اگر آن ها نمی خواهند تعهدات را اجرا کنند ما هم طبق قانون مصوب خودمان عمل می کنیم.

233358