توطئه‌های خونبار در اقلیم

سیاست درهای باز اقلیم کردستان عراق برای آسیب رساندن به منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های مستمر آنها برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت عراقی و حشدالشعبی، باعث شده است تا یک جنگ در سایه با هدایت سرویس‌های امنیتی یک رژیم خارجی که کوچک‌ترین اهمیتی برای امنیت منطقه و منافع مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه قائل نیست در اقلیم کردستان جریان بگیرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، شهاب شهسواری در یادداشتی نوشت:

مرگ یک پیمانکار غیرنظامی ارتش امریکا بر اثر حملات راکتی دوشنبه شب، توسط یک گروه شبه‌نظامی در اربیل، بار دیگر آتش تنش‌ها در عراق را شدت بخشیده است. در حالی که مقام‌های عراق، کشورهای عربی منطقه و امریکا، این عملیات را به ‌شدت محکوم کرده‌اند، گروهی از رسانه‌های غربی در اقدامی هماهنگ، مدعی دخالت ایران در حمله به یک پایگاه نظامی امریکایی در اقلیم کردستان عراق شده‌اند. خبرسازی رسانه‌های غربی، دیروز با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد که ضمن مردود شمردن هر اقدام ضدامنیتی در خاک کشورهای همسایه، شایعات مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی را به ‌شدت رد کرد.

یک گروه تازه تاسیس شبه‌نظامی در عراق، نیمه شب دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که مسوولیت حمله راکتی به فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه نظامیان امریکایی در جوار این فرودگاه را می‌پذیرد. این گروه که خود را «سرایای اولیای دم» می‌خواند، اعلام کرده است که حمله «خسارات سنگینی به خودروها، انبارها و هواپیماهای دشمن اشغالگر» وارد کرده است. یک سخنگوی ائتلاف تحت رهبری امریکا در عراق و سوریه گفته است که بر اثر این حمله یک پیمانکار غیرنظامی غیر عراقی ارتش امریکا کشته شده است و 5 پیمانکار غیرنظامی دیگر و یک نظامی امریکایی مجروح شده‌اند. رسانه‌های محلی نیز به نقل از نیروهای پیشمرگه کرد خبر داده‌اند که سه غیرنظامی کرد بر اثر این حملات مجروح شده‌اند. گروه شبه‌نظامی ناشناخته‌ای که مسوولیت حمله دوشنبه شب به پایگاه امریکایی را پذیرفته است، مدعی شده که راکت‌های شلیک شده همه به اهدافی درون پایگاه نظامی برخورد کرده و خمپاره‌هایی که در فرودگاه و مناطق غیرنظامی فرود آمده است، پرتابه‌های ناموفق پدافند ضدموشک امریکایی بودند که پس از عدم توفیق در رهگیری راکت‌ها به مناطق اطراف برخورد کرده‌اند.

بیانیه گروه شبه‌نظامی «سرایای اولیای دم» سومین بیانیه این گروه از سوم شهریورماه سال جاری است که گروه مذکور در مناطقی بین استان‌های نینوی و اربیل عراق اعلام موجودیت کرد. نخستین حمله این گروه در جاده مواسلاتی میان این دو استان به یک خودروی مخابراتی ارتش امریکا انجام شده‌ بود. به نوشته رسانه‌ها حمله دوشنبه شب پرتلفات‌ترین حمله به نیروهای امریکایی در عراق از ماه مارس تاکنون به شمار می‌رود. اسفند ماه سال گذشته دو حمله متوالی به پایگاه نظامی تاجی، در شمال بغداد، باعث کشته شدن دو نظامی امریکایی و یک نظامی بریتانیایی در عراق شده ‌بود، این حمله‌ها دست‌کم 19 مجروح هم از میان نظامیان امریکایی، نظامیان کشورهای متحد ائتلاف موسوم به ضد داعش و پیمانکاران غیرنظامی این ائتلاف باقی گذاشت. هیچ گروه عراقی رسما مسوولیت این حمله را نپذیرفت.

حفره امنیتی عراق

حملات به کاروان‌های نظامی امریکایی و پایگاه‌های میزبان این نیروها در اقلیم کردستان عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که در طول ماه‌های گذشته، دولت عراق تحت ریاست مصطفی کاظمی، تلاش زیادی کرده است که با کنترل سلاح‌های غیرقانونی و بالا بردن ضریب امنیتی در مراکز شهری، جلوی اقدام‌های تنش‌آفرین در خاک عراق را مسدود کند. با این حال، حمله دوشنبه شب نشان داد که این تلاش‌ها همچنان ناکام مانده‌اند. هر چند ارتش امریکا در طول یک‌سال گذشته و در پی ترور جنایتکارانه سردار شهید سلیمانی، در فرودگاه بین‌المللی بغداد، از پراکندگی نیروهای خود در خاک عراق کاسته و عمده نیروهای خود را در پایگاه‌های عین‌الاسد، استان الانبار و اقلیم کردستان متمرکز کرده است، اما وضعیت امنیتی اقلیم به دلیل برخی سیاست‌های دولت خودمختار در اربیل، متزلزل است. اقلیم کردستان از یک سو در شمال درگیر حملات نظامی گاه و بی‌گاه ترکیه به بهانه مبارزه با تروریسم است، از سوی دیگر در جنوب به دلیل ادعاهای اربیل نسبت به منافع نفتی در کرکوک، تشنج میان نیروهای پیشمرگه تحت زعامت دولت اربیل و نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق به ‌شدت زیاد است. در کنار همه این عوامل تنش‌زا، نفس حضور نیروهای امریکایی در این منطقه و جابه‌جایی‌های گسترده نیرو از طریق پایگاه‌های اقلیم با خاک سوریه، باعث شده است تا شرایط غیرعادی در منطقه اقلیم کردستان حفظ شود.

علاوه بر همه عوامل فوق، سیاست درهای باز اقلیم کردستان عراق به روی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین و فعالیت آزاد جاسوس‌ها و عوامل امنیتی اسراییل در منطقه اقلیم کردستان برای آسیب رساندن به منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های مستمر آنها برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت عراقی و حشدالشعبی، باعث شده است تا یک جنگ در سایه با هدایت سرویس‌های امنیتی یک رژیم خارجی که کوچک‌ترین اهمیتی برای امنیت منطقه و منافع مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه قائل نیست در اقلیم کردستان جریان بگیرد.

اتهام‌زنی به ایران

درست ساعاتی بعد از انتشار خبر حمله مشکوک به نظامیان امریکایی در عراق، تعدادی از رسانه‌ها در اقدامی هماهنگ اتهام این حمله را متوجه ایران کردند. خبرگزاری رویترز در گزارشی این حمله را «مهلک‌ترین حادثه در ماه‌ها تنش میان امریکا و متحدان عراقی و کردش با شبه‌نظامیان هوادار ایران» توصیف کرد. شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی، عنوان گروه شبه‌نظامی عامل حمله را «گروه شبه‌نظامی طرفدار ایران» خواند و اسکای‌نیوز عربی هم مدعی شد که عوامل ایران این حمله را انجام داده‌اند.

این اتهام‌زنی‌ها، ظهر سه‌شنبه با واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. سعید خطیب‌زاده، با صدور بیانیه‌ای با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص حادثه شب گذشته اربیل و برخی شایعات مشکوک در این ارتباط اظهار داشت: «ضمن اینکه این شایعات قویا رد می‌شود، تلاش مشکوک برای انتساب آن به ایران نیز شدیدا محکوم است.» خطیب‌زاده در ادامه تاکید کرد: «ایران، ثبات و امنیت عراق را یک امر کلیدی برای منطقه و همسایگان دانسته و هر گونه اقداماتی که برهم زننده نظم و آرامش در این کشور است را مردود می‌شمارد.» سخنگوی وزارت امور خارجه با مشکوک توصیف کردن این قبیل اقدامات از دولت عراق خواست نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات دستورات لازم را صادر کند‌.

همزمان یک کارشناس عراقی هم تلاش‌ها برای منتسب کردن حملات اخیر به نیروهای حشدالشعبی عراق را توطئه‌ای برای زمینه‌سازی در جهت انحلال این نیروها توصیف کرد. به گزارش فارس، صفاء الاعسم، کارشناس نظامی عراق افزود: می‌خواهند از این اتهام یک بهانه بین‌المللی به منظور درخواست انحلال الحشد‌الشعبی و ابقای نیروهای امریکایی در عراق به دست آورند. وی تصریح کرد که برخی طرف‌ها می‌خواهند اتهام بمباران فرودگاه اربیل و پایگاه ائتلاف امریکایی را متوجه حشدالشعبی کنند و هدف آنها نیز ابقای نیروهای امریکایی در عراق و تضمین استمرار درگیری در خاک عراق است.

واکنش‌ها به حمله راکتی به اربیل

به گزارش رسانه‌های عراقی، در پی انتشار خبر این حمله، مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق، دستور تشکیل کمیته‌ای مشترک را میان بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق برای تحقیق در مورد عوامل این حادثه صادر کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حمله دوشنبه شب به نظامیان امریکایی در عراق نوشت: «ما از حمله راکتی امروز به منطقه کردستان عراق به خشم آمدیم.» بلینکن اعلام کرد: «ما به بستگان این پیمانکار که در این حمله کشته شد و همچنین به مردم بی‌گناه عراق و خانواده‌های‌شان که از چنین خشونت‌های وحشیانه آسیب می‌بینند، تسلیت می‌گوییم.» وی افزود: «من با مسرور بارزانی نخست‌وزیر حکومت منطقه‌ای کردستان برای صحبت درباره این حادثه حرف زده‌ام و بر حمایت‌مان برای تلاش‌ها به منظور تحقیق و محاکمه کردن مسببان این حمله تاکید کردم.» مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هم از تماس تلفنی خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا درباره این حمله خبر داد و گفت که دو طرف برای همکاری نزدیک جهت تحقیق درباره عاملان این حمله توافق کردند.

برهم صالح، رییس‌جمهور عراق بامداد سه‌شنبه به حمله راکتی علیه پایگاه نظامیان امریکایی در اربیل واکنش نشان داد. صالح در صفحه توییتر خود نوشت: «هدف قرار دادن اربیل که منجر به تلفات شد، نمایانگر تنش‌زایی خطرناک و اقدام تروریستی مجرمانه است که تلاش‌های ما برای حفاظت از امنیت کشورمان و ایمنی شهروندان را هدف قرار داده است.» وی در ادامه توضیح داد: «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تلاش‌های‌مان برای ریشه‌کن کردن نیروهای تروریسم و اقدامات برای به آشوب کشاندن کشور را به ‌شدت تقویت کنیم.» رییس‌جمهور عراق در پایان این اظهارات تهدیدآمیز خود افزود: «این نبرد دولت و حاکمیت با تروریسم و بی‌قانونی است.» «محمد الحلبوسی»، رییس پارلمان عراق نیز به نوبه خود در توییتی نوشت که ما این حمله تروریستی علیه شهر امن اربیل را محکوم کرده و آن را تنشی خطرناک و ضربه زدن به امنیت کشور می‌دانیم و از همگان می‌خواهیم که برای حفظ ثبات عراق و حاکمیت آن همکاری کنند. دولت‌های ترکیه، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و همچنین رهبران گروه‌های سیاسی عراق از جمله سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی و حیدر العبادی، رهبر جریان نصر این حمله را محکوم کردند.

منبع: اعتماد

233274