گزارش پرسون از آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کردستان؛

شناسایی 3 کانون جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان / خطر فراگیر شدن بیماری در سطح استان

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان از شناسایی 3 کانون جدید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در  شهرستان دیواندره، مریوان و سقز خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، بیست و یکم بهمن ماه سالجاری بود که زمزمه هایی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کردستان به گوش رسید.

اولین مورد از مشاهده این بیماری ویروسی در لاشه یک لک لک در دریاچه زریبار شهرستان مریوان مشاهده گردید و و بنا بر اظهار مسئولان این پرنده تلف شده وحشی تنها ناقل این بیماری بوده است.

اما بعد از مدتی گزارش هایی مبنی بر شیوع خزنده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از مناطق استان کردستان به گوش رسید.

طبق گفته های مدیرکل دامپزشکی استان کردستان 3 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کردستان شناسایی شده است.

این کانون های بیماری در شهرستان های مریوان، سقز و دیواندره شناسایی شده است.

دکتر مجتبی ورمقانی در این باره اظهار به خبرنگار پرسون گفت: این 3 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستاهای «عزیزآباد وزمان» و «جعفرآباد» شهرستان دیواندره و روستای بوبکتان شهرستان سقز شناسایی شده اند.

براساس گفته های مدیرکل دامپزشکی استان کردستان بیش از 85 قطعه طیور بومی در این دو روستا به علت ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شده اند.

در روستای بوبکتان سقز نیز تاکنون بیش از 40 قطعه مرغ و خروس و بوقلمون به این بیماری ویروسی مبتلا شده و تلف گردیده اند.

ورمقانی از آغاز اقدامات برای جلوگیری از گسترش این بیماری در سطح شهرستان و حتی استان خبر داد و افزود: خوشبختانه به جز این دو روستا تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های صنعتی استان کردستان گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان تاکید کرد: در این شرایط بهترین کار برای جلوگیری از همه گیری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان، تشدید قرنطینه و نیز جلوگیری از ارتباط پرندگان آزاد پرواز و وحشی با طیور خانگی می باشد.

این مقام مسئول بیان داشت: تمام تمهیدات لازم برای مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح کردستان اندیشه شده است و واکسن های مورد نیاز تامین شده است، زیرا در سطح این استان 16 واحد مرغداری مادر و 8 واحد مرغدا تخمگذار داریم که مستعد ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: واحدهایی که در اطراف تالاب‌ها و دریاچه ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها در معرض ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشند.

به گفته ورمقانی کشتار غیربهداشتی پرندگان یکی از راههای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشد و گفت: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود .

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

آیین مهر ـ استان کردستان

233215