مجلسی در گفت‌وگو با پرسون؛

رایزنی قطر برای بازگشت ایران به برجام بی‌فایده است

یک دیپلمات سابق کشور گفت: نخست وزیر ژاپن که معمولا رهبرانش به صورت بسیار کم، شاید دوبار به کشورهای اسلامی تا کنون مسافرت کردند، به ایران می آید و تقاضا می کند، اما با صراحت تقاضایش رد می شود، در این شرایط اقدام قطر تاثیری ندارد.

فریدون مجلسی کارشناس مسایل آمریکا و دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص دیدار ظریف وزیر امور خارجه کشور با وزیر خارجه قطر در خصوص قابلیت میانجی گری قطر میان ایران و آمریکا گفت: قطر قابلیت بسیاری دارد، به وسعت قطر نگاه نکنید.قطر کشور کوچکی است اما الان قطر به خاطر ثروت و دانسته‌ها و علومی که دیگر در آنجا بومی شده اعتبار جهانی دارد و اینکه جام جهانی فوتبال در این کشور برگزار می شود، یک کشور معتبر جهانی است.

مجلسی ادامه داد: قطر جایگاه و شأن خاص خودش را دارد. قطر دارای بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان است که نقاط مختلف را به هم وصل می کند، قطر این قابلیت هارا دارد. اما ایران تمایلی به هیچ گونه سازگاری و توافق و رفتار مسالمت آمیز با طرف های خودش ندارد و آن هارا دشمنان اصولی ایدئولوژیک و استراتژیک خود تلقی می کند، پس این دیدار نمی تواند تاثیری داشته باشد.

وی تصریح کرد: نخست وزیر ژاپن که معمولا رهبرانش به صورت بسیار کم، شاید دوبار به کشورهای اسلامی تا کنون مسافرت کردند، به ایران می آید و تقاضا می کند، اما با صراحت تقاضایش رد می شود، در این شرایط فکر نمیکنم اقدام قطر تاثیری داشته باشد.

این کارشناس سیاسی در ادامه مطرح کرد: قطر البته به فکر خودش و سلامت مملکت و بقای خودش است که بتواند در محیط آرام این منطقه و به طور صلح آمیز گاز صادر کند و پتروشیمی و صنایع آلومینیوم و صنعت توریسم و رفت‌و‌آمد هوایی اش را توسعه دهد.

مجلسی در پایان تأکید کرد: قطر بخاطر منافعش هم که شده این تمایلش جدی است که بتواند نقشی ایفا کند. از طرف دیگر تمایل نهادهای خاص کشور به جهاد وادامه برنامه هایی که منجر به نابودی اسرائیل بشود هم جدی است. بنابر این من امیدی ندارم که با این حرف ها و رفت‌وآمد ها کاری انجام شود.

233090