معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی:

مطالعات ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه آغاز شد

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: اگرچه ‌طی سال‌های اخیر وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه بسیار بحرانی و نگران کننده بود خوشبختانه با آبگیری مناسب دریاچه ارومیه طی 2 سال گذشته به حالت متراکم رسیده است و در حال حاضر مطالعات ارزیابی ذخار آرتمیای دریاچه ارومیه توسط پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشکده ارومیه آغاز شده است.

حجت جباری در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، با اشاره به آخرین وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: اگرچه ‌طی سال‌های اخیر وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه بسیار بحرانی و نگران کننده بود خوشبختانه با آبگیری مناسب دریاچه ارومیه طی 2 سال گذشته به حالت متراکم رسیده است و در حال حاضر مطالعات ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه توسط پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشکده ارومیه آغاز شده است.

وی تصریح کرد: پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیا از مهرماه امسال شروع شده و تا هشت ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و نتایج این مطالعه جمعیت بیوماس و سیست آرتمیا ارومیانا را مشخص خواهد کرد و در صورت داشتن پتانسیل لازم برای برداشت آرتمیا به طور حتم باید شورای عالی حفاظت محیط زیست مجوز برداشت آن را صادر کند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت پارک‌ملی حوضه دریاچه ارومیه بیان کرد: در جزایر پارک ملی حدودا هزار و 300 راس قوچ و میش در چهار جزیره بزرگ پارک ملی استان زیست می‌کنند و بیشترین جمعیت آن در حدود 950 راس در جزیره کبودان هستند.


وی با بیان اینکه جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه گوزن زرد ایرانی است با اشاره به تهدیدات محیط زیستی جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه اعلام کرد: در حال حاضر حیوانات گوشت‌خوار شامل شغال و پلنگ که از خارج مرزهای دریاچه ارومیه وارد جزایر شده اند عمده ترین تهدید برای گوزن زرد و قوچ ومیش می‌باشد و در این راستا اگر چه به علت بالا بودن جمعیت قوچ و میش مشکلی از لحاظ کاهش جمعیت این گونه وجود ندارد اما برای گونه گوزن زرد تهدید بسیار جدی است.


وی با اشاره به وضعیت پرندگان در پارک ملی حوضه دریاچه ارومیه اظهار کرد: به علت بهبود وضعیت دریاچه ارومیه طی 2 سال گذشته جمعیت فلامینگوها افزایش چشمگیری پیدا کرده است .

انتهای پیام/

233073