نسل جوان در زنجان به فرش‌بافی دیدگاه منفی دارند

معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: به دلیل نگاه منفی به قالی‌بافی، این شغل مورد استقبال نسل جدید نیست.

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، امیرعلی مسیبی اظهار کرد: تشکیل کمیته فرش دست‌بافت زیرمجموعه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مورد توجه بوده و در استان نیز این کمیته در قالب گروه کاری تشکیل می‌شود. به منظور برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت برای حفظ جایگاه فرش دست‌باف در بازارهای جهانی، این گروه کاری در استان‌ها تشکیل می‌شود.

وی افزود: بررسی مشکلات فرش در حوزه تولید، بازرگانی، صادرات، نیروی انسانی و پیگیری مطالبات فعالان حوزه از مهم‌ترین اهداف تشکیل این گروه کاری محسوب می‌شود. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دارهای قالی‌بافی استان زنجان در منازل بوده و به دلیل پایین بودن دستمزد، کاهش جمعیت خانوار، نگاه منفی به شغل قالی‌بافی، مورد استقبال نسل جدید نیست.

این مسئول ادامه داد: به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار، امکان اضافه کردن افراد برای بیمه وجود ندارد و نبود مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز از مشکلات این بخش است. در حال حاضر ۲۱۲ فقره مجوز کارگاهی و غیرکارگاهی برای فرش‌بافی در زنجان صادر و پایانه صادرات فرش دستباف استان افتتاح شده است.

مسیبی بر ضرورت ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه تاکید کرد و گفت: برخورد با واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه نامرغوب از راهکارهای پیش‌بینی شده است. همچنین اختصاص اعتبار از محل اعتبارات استانی برای پرداخت هزینه سه ثبت جهانی جغرافیایی برای صنعت فرش موجب حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد می‌شود.

معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، یادآور شد: در حوزه فرش‌بافی امسال ۱۱ نفر برای بیمه تامین‌اجتماعی و ۵۲ نفر نیز برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین‌اجتماعی به صندوق بیمه کشاورزان و عشایر معرفی شدند.

منبع: ایسنا

232954

مطالب مرتبط