صباح زنگنه در گفت‎وگو با پرسون؛

تأخیر در تصمیم‌گیری بازگشت به برجام به نفع بایدن نیست

یک کارشناس مسایل بین‌‌‌الملل گفت: بازگشت به برجام صرفا یک نمایش وعکس یادگاری نیست. برجام توافقی بود در دوران معاون رییس جمهوری بایدن که منعقد شد، بنابر این برجام مسئله غریبی برای بایدن نیست.

صباح زنگنه کارشناس مسایل بین‌‌‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص سیاست آمریکا در برجام گفت: آمریکا درحال بررسی و ارزیابی انواع سیاست‌ها و شرایط مختلف داخلی، منطقه‌ ای و بین المللی است.

زنگنه بیان کرد: در حال حاضر آثار دو قطبی شدن در آمریکا مشهود است و بسیاری از دموکرات ها با قصد نزدیک شدن به بایدن در حال تغییر حزب هستند و همچنین شرایط کرونا و اقتصادی یک مشغولیت ذهنی برای بایدن ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در بحث برجام اگر مبنا را سخنان دوران انتخاباتی بایدن قرار باید ابتدا بایدن به قول هایش عمل کند و سریع به برجام بازگردد تا حسن نیت خود را به ایران نشان دهند. البته همچنان بخشی از کشورهای عربی و اسراییل فشار میاورند و تلاش می کنند برجام را با تأخیر مواجه کنند. بنابر این بایدن در یک مجموعه ای از فشارها و مشکلات به سرمی برد و تأخیر در تصمیم گیری قطعا به نفع بایدن نیست.

این کارشناس مسایل بین‌‌‌الملل در پاسخ به سوال به نظرشما گام اول بازگشت به برجام را ایران باید بردارد یا آمریکا؟ گفت: کشوری که از برجام خارج شده باید گام اول و دوم و سوم و آخر را بردارد. گام های متعددی که قرارداد بین المللی که چند جانبه است را بهم زده و اگر بخواهد آن را پا برجا نگه دارد باید همه این گام‎ها را بردارد. زیرا جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده و در موقعیت بالاتر قرار دارد. بنابر این بایدن باید سر وقت تصمیم خود را اجرا کند.

زنگنه در ادامه ضمن اشاره میانجی گری عمان میان آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام، افزود: موضوع بازگشت به برجام نیازی به میانجیگری عمان ندارد. موضوع روشن و واضح است. وقتی آمریکا شروع به انجام تعهداتش کرد و ضررهایی که تحمیل متحدین و ایران و کل منطقه را جبران کند دیگر نیازی به میانجی گری نیست.

این کارشناس مسایل بین‌‌‌الملل در پایان تأکید کرد: بازگشت به برجام صرفا یک نمایش وعکس یادگاری نیست. برجام توافقی بود در دوران معاون رییس جمهوری بایدن که منعقد شد. بنابر این برجام مسئله غریبی برای بایدن نیست. اگر بایدن به تعهدات خودش عمل نکند، برجام یک برگ خشک و خالی خواهد بود که ارزشی ندارد.

232877