پرسون بررسی کرد؛

احمدی‌نژاد به میدان سیاست بازمی‌گردد؟/ رقابت قالیباف و رئیسی برای انتخابات

در شرایط فعلی این دیدگاه که رئیس جمهور فعلی تحت حمایت اصلاح طلبان بوده و عملکرد رضایت بخشی نداشته، کاندیدای اصولگرا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد پررنگ است.

به گزارش سایت خبری پرسون، بررسی گزینه‌های مطرح ریاست جمهوری سال آینده نشان از این دارد که اصولگرایان شانس خود را برای پیروزی بسیار بیشتر از اصلاح طلبان می‌دانند و عملکرد روحانی را عاملی به عنوان شکست اعتدالگرایان و اصلاح طلبان می‌دانند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال 1400 برگزار می شود و هشتمین رئیس جمهور ایران مشخص خواهد شد. پیش بینی‌ها حکایت از کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متغیرهای اصلی تاثیرگذار در عدم استقبال مردم از این دوره انتخابات است. احتمالا چینش رقبای انتخاباتی و حضور شخصیت های موثر باعث ایجاد شور در فضای انتخابات و مشارکت فعال مردم مانند سال های قبل خواهد شد.

در شرایط فعلی این دیدگاه که رئیس جمهور فعلی تحت حمایت اصلاح طلبان بوده و عملکرد رضایت بخشی نداشته، کاندیدای اصولگرا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد پررنگ است.

در این گزارش قصد داریم چهره های مطرح سیاسی که احتمال حضور آن ها در رقابت های ریاست جمهوری جدی است را بررسی کنیم. هرچند همه چیز بستگی به تأیید و یا رد صلاحیت کاندیدا توسط شورای نگهبان دارد.

چه کسانی برای انتخابات 1400 اعلام حضور کردند ؟

حسن سبحانی، نماینده سابق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران طی یک توئیت در فضای مجازی از قصد خود برای حضور در انتخابات سال آینده خبر داد.

فریدون عباسی دانشمند هسته ای، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده فعلی مجلس است. وی حضور در رقابت های ریاست جمهوری را اینگونه مطرح کرده است:

بعد از شهادت فخری زاده گفتم هستم! گفتند: چرا؟ گفتم چون شهریاری شهید شد من شدم رئیس انرژی اتمی؛ خرسند [امام جمعه کازرون] شهید شد، من شدم نماینده کازرون! حالا فخری زاده شهید شد من باید بروم و رئیس جمهور بشوم! به همین سادگی!

حسین دهقان وزیر سابق دفاع نیز از جمله افرادی است که شخصا آمادگی خود برای حضور در انتخابات را اعلام کرده است. اعلام نامزدی سردار دهقان بحث حضور نظامیان در انتخابات را پررنگ می کند.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی از ایده انتخاباتی خود تحت عنوان «ایده‌ی ایران» سخن گفته: "با این ایده در ایران، یک گفتمان جدید می‌تواند شکل بگیرد. این ایده عناصر اقتصادی و سیاسی و امنیتی هم دارد. ایده ایران، فراتر از دولت رفاه است. از نظر من ایده ایران ایده‌ای است که بنیان‌های معرفتی دارد و هم تجربه تاریخی در ایجاد نظم اجتماعی اعم از نظم سیاسی و امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی دفاعی... . به نظر می رسد کارنامه نامطلوب آخوندی در وزارت راه و همچنین اخلاقی او شرایط نامناسبی برای دیده شدن او فراهم کرده است.

چه کسانی حضور در انتخابات را رد کردند؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه از جمله شخصیت‌هایی است که بارها به صراحت حضور در انتخابات را رد کرده است.

سورنا ستاری، علی لاریجانی، محمدرضا عارف، محسن رضایی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سعید محمد، محمدرضا باهنر، علی نیکزاد، محمد جواد آذری جهرمی، سعید جلیلی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، عزت الله ضرغامی و پرویز فتاح از جمله افراد مطرح نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری هستند که خود و یا نزدیکان آن ها قاطعیتی برای حضور نشان نداده اند.

هر چند به نظر می رسد پرویز فتاح رئیس فعلی بنیاد مستضعفان در پوششی مانند کاندیدای مردمی و نظایر آن در این دوره مشارکت داشته باشد.

در رابطه با حضور علی لاریجانی نیز یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: بین نیروهای اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات سال آینده در حال شکل‌گیری است که البته در این خصوص بعید نیست از پشتیبانی جریانات اصلاح‌طلب هم استفاده شود.

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با پیچیده خواندن این دور از انتخابات حضور خود را متوجه شرایط در آینده کرده است. همچنین عزت الله ضرغامی نیز گفته نیمکت نشین است و اگر لازم باشد حضور پیدا می کند.

برخی معتقدند مشکل اصلی کشور اقتصاد است و حضور یک رئیس جمهور اقتصاددان برای ایران ضروری است. بر اساس این دیدگاه حضور فردی مانند عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در انتخابات محتمل است هر چند وی صحبتی در این رابطه نکرده است.

نامزدهای احتمالی کدام اند؟

رئیسی و قالیباف از چهره های مهمی هستند که احتمال حضور آنان در انتخابات سال آینده زیاد است. فعالیت ها و اظهارنظرهای قالیباف نشان از تمایل او برای حضور در انتخابات سال 1400 دارد.

هرچند رئیس قوه قضاییه در انتخابات سال 96 شکست خورد اما از گزینه های مورد علاقه اصولگریان برای انتخابات است. گفته می شود فعلا اصولگرایان به یک دیدگاه واحد و انتخاب میان رئیس دو قوه نرسیده اند. فعلالان سیاسی حضور رئیسی را پایان فعالیت سیاسی قالیباف می دانند.

حضور عجیب محمود احمدی نژاد در انتخابات 1400

محمود احمدی نژاد نیز این روزها فعالیت های خود را افزایش داده است. رئیس جمهور سابق کشورمان با دیدگاه هایی همچون یارانه میلیونی و نامه به جو بایدن به دنبال مطرح کردن خود در عرصه سیاسی است. اما و اگرهایی در رابطه با تأیید صلاحیت احمدی نژاد توسط شورای نگهبان وجود دارد. اخیرا تجمعی در نارمک در روز 22 بهمن برای حضور احمدی نژاد در انتخابات برگزار شده است هر چند نمی توان این تجمع را موضوع مهمی قلمداد کرد اما باید بدانیم احمدی نژاد میان قشری از مردم از محبوبیت برخوردار است.

سجاد سیف- مدیرمسئول

232683