مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در گفتگو با پرسون:

آنفولانزای حاد پرندگان در دریاچه «زریوار» مشاهده شد/ لزوم افزایش قرنطینه مرغداری ها

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: هر ساله در ایام مهاجرت پرندگان وحشی شاهد مواردی از بیماری آنفولانزای حاد پرندگان هستیم و این پرندگان به نوعی مخزن این بیماری محسوب می شوند.

کردستان ـ دکتر مجتبی ورمقانی؛ مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در گفت وگو با خبرنگار پرسون گفت: در روزهای گذشته چندین پرنده وحشی ناقل بیماری آنفولانزای حاد پرندگان در دریاچه زریوار شهرستان مریوان شناسایی شده اند.

دکتر مجتبی ورمقانی ادامه داد: در این بررسی ها که بر روی یک قطعه پرنده لک لک صورت گرفت، مثبت بودن آزمایش آنفولانزای حاد پرندگان مورد تایید کارشناسان این اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: هر ساله در ایام مهاجرت پرندگان وحشی شاهد مواردی از بیماری آنفولانزای حاد پرندگان هستیم و این پرندگان به نوعی مخزن این بیماری محسوب می شوند.

دکتر ورمقانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بنابراین از مرغداران و صاحبان مرغداری ها درخواست داریم که در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرطبیعی؛ مراتب را سریعا به دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان افزود: با وجود اینکه این ویروس به نوعی در برخی از پرندگان وحشی وجود دارد از مرغداران سنتی و صنعتی درخواست داریم که مراتب رعایت نکات بهداشتی را به شدت مورد نظر داشته باشند و از ورود هرگونه پرنده وحشی به مرغداری ها جلوگیری کنند.

ورمقانی افزود: همچنین سطح قرنطینه را در مرغداری های خود تا حد قابل توجهی افزایش دهند تا شاهد انتقال این ویروس به پرندگان خانگی نباشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در پایان سخنان خود گفت: همچنین از روستائیان عزیز درخواست داریم که هرگونه مرگ و میر مشکوک مرغ و خروس ها و نیز دیگر پرندگان خود را سریعا به مراکز دامپزشکی اطلاع دهند تا از احتمال شیوع آنفولانزای حاد پرندگان جلوگیری به عمل آید.

آیین مهر ـ استان کردستان

232751