پاک نیا در گفت‌وگو با پرسون؛

وکالت باید اجباری شود/ وکلا پولدار نیستند!

یک وکیل دادگستری گفت: در اکثر کشورها طبق قانون داشتن وکیل اجباری است. در کشور ابتدا باید وکالت اجباری شود مردم مجبور باشند به وکیل رجوع کنند بعد میتوان در مورد تعرفه و تعداد وکلا صحبت کرد‌.

بابک پاک نیا حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون در خصوص دستمزد بالای برخی از وکلا که باعث شده مردم نتوانند در پرونده‌های حقوقی خود آنطور که باید به وکیل دسترسی پیدا کنند، بیان کرد: ابتدا باید بررسی کرد که چند درصد از وکلا هستند که می‌توانند دستمزد بالا بگیرند.

پاک نیا گفت: بسیاری از وکلا هستند که در ماه دو پرونده هم ندارند. بنا براین تعداد محدودی از وکلا در آمد بالایی دارند و نمیتوان تصور کرد که همه وکلا درآمد بالا دارند، پس این تصور اشتباهی است.

وی مطرح کرد: مردم کلا تصور اشتباهی از وکالت و دادگستری دارند. مردم باید فکر کنند وقتی به بیمارستان می روند پزشک چه حال بیمار را خوب کند یا نکند دستمزد خود را می گیرد، خیلی از مردم اصلا نمی دانند وکالت دادگستری به چه معنا است. مراجعه کننده باید حق الزحمه را پرداخت کند و وکیل برای حل مشکل افراد تلاش می کند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در حال حاضر اکثر وکیل ها فقط با موکلین آشنا کار می کنند. در قدیم که ما موکلین متفرقه داشتیم حق موکلمان را می گرفتیم و انتظار داشتیم حق الوکاله بگیریم. ولی موکل میگفت وکیل کار خاصی انجام نداده و حق خودم را گرفتم. مردم وقتی مشکلشان حل می شود فکر می کنند نباید پولی به وکیل بدهند. شما باید ببینید چه چیزی میگیری و چه چیزی میدهی بنابر این حق‌الوکاله وکلا بالا نیست.

در خصوص یک دعوای یک میلیارد تومانی وکیل باید شصت میلیون تومان حق الوکاله بگیرد. این دستمزد در برابر رقمی که وکیل پس گرفته رقمی محسوب نمی شود‌ و تازه تعداد وکیل‌‌هایی که از این جور پرونده‌ها دستمزد خیلی بالایی میگیرند خیلی زیاد نیست. اما سینمای ایران آنقدر فیلم بر علیه وکلا ساخته که فرهنگسازی در خصوص وکیل گرفتن در کشور بسیار ضعیف است.مردم فکر می کنند وکلا خیلی پولدار هستند، الان برخی از سوپرمارکتی ها هم میلیاردر هستند این دلیل نمی شود که بگوییم پس تمام سوپر مارکتی ‌ها میلیارد هستند.

پاک نیا با ذکر مثالی افزود: به طور مثال در خصوص یک دعوای یک میلیارد تومانی وکیل باید شصت میلیون تومان حق الوکاله بگیرد. این دستمزد در برابر رقمی که وکیل پس گرفته رقمی محسوب نمی شود‌ و تازه تعداد وکیل‌‌هایی که از این جور پرونده‌ها دستمزد خیلی بالایی میگیرند خیلی زیاد نیست. اما سینمای ایران آنقدر فیلم بر علیه وکلا ساخته که فرهنگسازی در خصوص وکیل گرفتن در کشور بسیار ضعیف است.مردم فکر می کنند وکلا خیلی پولدار هستند، الان برخی از سوپرمارکتی ها هم میلیاردر هستند این دلیل نمی شود که بگوییم پس تمام سوپر مارکتی ‌ها میلیارد هستند.

وی تأکید کرد: در همه جای دنیا وکلای دادگستری افراد مرفه جامعه هستند در حالی که در ایران این گونه نیست. در آمریکا بالاترین قشر جامعه حقوق دان ها هستند و بیشترین حقوق هم وکلا دارند. آیا در ایران اینگونه است؟ اصلا اینطور نیست. پس اصلا این صورت مساله در ایران اشتباه است. از آن گذشته کسانی که دنبال وکیل هستند و توانایی پرداخت حق الوکاله ندارند در کانون وکلای دادگستری قسمتی به نام معاودت وجود دارد که کار این قسمت این برای مردمی که توانایی پرداخت دستمزد وکیل ندارند باید برایشان وکیل معرفی کنند. ضمن اینکه وکلایی که پروانه می گیرند و وکیل می‌شوند متعهد هستند که سالانه به میزان مشخصی که مقرب وکالت است به صورت رایگان وکالت تسخیری برای مردم کنند.

این حقوقدان در ادامه در پاسخ به سوال طبق آمار تعداد وکلا در ایران کم است و این خود یک مشکل است.آیا شما با این موافقید؟ اصلا اینطور نیست.اولا تعداد پرونده هایی که اعلام می کنند دروغ است. یک پرونده امکان دارد ۵یا۶شماره بایگانی داشته باشد این دلیل نمی شود که بگوییم ۶پرونده است. هر پرونده در دادسرا، دادگاه و دیوان و در اجرای احکام هر کدام یک شماره دارد ولی یک پرونده است.اینکه اعلام می کنند سی میلیون پرونده وجود دارد، شما اینجور که من گفتم در نظر بگیرید ارقام به یک پنجم می‌رسد. دوم اینکه در همین وضعیت کنونی الان کلی کارآموز و وکیل به من پیام می دهند که بیایند و در دفتر من کار کنند یعنی توانایی اداره دفتر خودشان را ندارند و حتی نمی توانند دفتر بزنند. اگر ما واقعا انقدر پرونده داریم پس چرا انقدر وکیل بیکار داریم؟

پاک نیا در پایان تأکید کرد: در اکثر کشورها طبق قانون داشتن وکیل اجباری است. در کشور ما ابتدا باید وکالت اجباری شود مردم مجبور باشند به وکیل رجوع کنند بعد میتوان در مورد تعرفه و تعداد وکلا صحبت کرد‌.

232312