قناد باشی در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا با موضع‌گیری ضعف‌هایش را پنهان می‌‌کند/آمریکا ناچار به شکست تحریم است

یک دیپلمات سابق گفت: آمریکایی‌ها ۴ سال پیش وقتی در خصوص برجام سخن می‌گفتند از امروز قوی‌تر بودند. امروز آمریکا به سرعت در مسیر نزول قدرت حرکت می‌کند و مشکلات بنگاه ‌های اقتصادی این کشور و مسایل اجتماعی آن بیشتر شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی ارتش درباره مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای فرمودند: ایران در صورتی به تعهدات خود در قالب برجام عمل می‌کند که آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کنند. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست باز نمی گردیم. از طرفی بایدن اعلام کرده ایران باید غنی سازی را متوقف کند.

جعفر قنادباشی کارشناس سیاسی و دیپلمات سابق کشور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون درخصوص سرنوشت برجام و مذاکرات با آمریکا با توجه به فرمایشات رهبری بیان کرد: آمریکایی‌ها به دلیل توقعات بی جا و اینکه قصد دارند ضعف‌هایشان را پنهان کنند مسلما به سادگی و به سرعت به برجام بر نخواهند گشت.

قنادباشی بیان کرد: آمریکا به تدریج ناگزیر خواهد شد به دلیل شرایط کشور آمریکا و شرایط بین المللی و قدرت برتری ایران به برجام برگردد و تحریم ها را بردارد. در حال حاضر موضع گیری آمریکا با توسل به توانمندی های کشورش نیست. یعنی در عرصه بین‌المللی و دیپلماسی باید هر تصمیمی که گرفته می شود متوسل به توانمندی ها، قابلیت‌ها و به اصطلاح عقبه یک کشور باشد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها ۴سال پیش وقتی در خصوص برجام سخن می‌گفتند از امروز قوی‌تر بودند. امروز آمریکا به سرعت در مسیر نزول قدرت حرکت می‌کند و مشکلات بنگاه ‌های اقتصادی این کشور و مسایل اجتماعی آن بیشتر شده است. در مقابل ایران نیز در راستای هدفمندی است. لذا اینکه آمریکایی‌ها توانایی داشته باشند که باز هم تحریم‌‌های همه جانبه را ادامه دهند مورد تردید است. اما در حال حاضر آنها برای اینکه ضعفشان را پنهان کنند موضع‌گیری می‌کنند تا به ما بقبولانند که شما ضعیف‌تر و آسیب پذیر هستید. ولی الان دیگر به جهان اثبات شده که آن ها ناگزیر به شکست تحریم‌ها هستند.

این دیپلمات سابق در پاسخ به سوال اهرم فشار ایران در این رابطه بجز بحث غنی سازی چه مواردی است؟ گفت: مهم ترین اهرم فشار ما در حال حاضر حرکت درست و اصولی در عرصه بین‌المللی است. آمریکایی ها الان تحریمشان بدون استفاده از قطع نامه بین المللی است و به تنهایی همه کشورهای جهان را مجبور به تحریم ایران کرده است. به طور مثال اگر هندی‌ها ایران را تحریم می کنند این بر اساس قطع نامه ی سازمان ملل نیست. بر اساس هیچ اصلی از اصول بین المللی نیست بلکه آن ها را باتهدید تحریم شدن از جانب خود آمریکایی ها مجبور به تحریم ایران کردند.

قنادباشی ادامه داد: این مساله که آمریکا قدرت خود را از دست داده برای هند و دیگر کشورهای جهان که در تحریم مشارکت کرده اند ، فرمان های آمریکایی ها سفارشات و توصیه های امریکایی ها دیگر قوت و قدرت گذشته را ندارد. فلذا آن چیزی که ما داریم حرکت اصولی است که تمام جهان پذیرفته که ما یک حرکت اصولی را در عرصه ی فعالیت های هسته ای داشته ایم و طبق مقررات بین المللی عمل کرده ایم و دومین شاید هم بهتر است بگوییم اولین اهرم مقاومت و وحدت مردم ایران هستند.

232081