کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ادامه تحریم‌ها و ناکامی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران

در دوره‌های گذشته آمریکایی‌ها برای این‌که ایران را تهدید ضمنی نظامی نیز بکنند، اعلام می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است. در دولت بایدن حتی جرئت چنین تهدیدی را هم ندارند بنابراین گزینه نظامی برای همیشه از روی میز کنار رفته و تنها تحریم‌ها باقی مانده است. اثرگذاری تحریم‌ها نیز با مقاومت ملت ایران روز به روز کاهش پیدا کرده است.
تصویر ادامه تحریم‌ها و ناکامی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات ایرانی اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا راهبرد اصلی خود را اخذ امتیازات حداکثری و پرداخت امتیازات حداقلی به ایران می‌داند و معتقد است تا زمانی که اقتصاد ایران تحت فشار است باید امتیازات مدنظر خود را از ایران بگیرد.

تقوی نیا افزود: آمریکا در اتخاذ این راهبرد دو اشتباه مهم دارد. اول این‌که تصور می‌کند ایرانی‌ها از تحریم می‌ترسند اما ملت ایران در دوره ترامپ شدیدترین تحریم‌ها را متحمل شدند ولی به هیچ عنوان کوتاه نیامدند و مقاومت کردند و ترامپ در حسرت تماس ایرانی‌ها ماند.

وی ادامه داد: دومین اشتباه آمریکا این است که گمان می‌کند ایرانی‌ها تا ابد در همین وضعیت خواهند ماند. ایران نشان داده که فشار و تحریم را بر نمی‌تابد و هر زمان که لازم باشد گام‌هایی را بر خواهد داشت که برای طرف مقابل دردناک خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طبق معاهده NPT (منع اشاعه هسته‌ای)، جمهوری اسلامی ایران به دو شرط حق دارد هر میزان که می‌تواند غنی‌سازی کند. شرط اول این‌که شش ماه قبل از تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به آژانس اتمی اطلاع دهد و دوم این‌که به سمت سلاح اتمی نرود.

تقوی نیا در ادامه عنوان کرد: ایران این دو شرط را رعایت کرده و خود را به NPT متعهد می‌داند بنابراین می‌تواند تا سطح ۹۹ درصد غنی‌سازی انجام دهد و کسی هم نمی‌تواند در این خصوص مانع ایران شود.

وی همچنین تشریح کرد: ایالات متحده آمریکا باید بداند که فشارهایش نه تنها باعث عقب‌نشینی ایران نخواهد شد بلکه ممکن است که ایران گام‌هایی را بردارد که جز با پرداخت امتیازات بسیار بالا از سوی ایالات متحده آمریکا قابل بازگشت نباشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که آمریکا در دولت بایدن با مشکلات عدیده‌ای در داخل کشور از جمله مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا و شکاف‌ها و گسل‌های اجتماعی مواجه است و از طرفی در سیاست خارجی نیز دولت بایدن اولویت خود را مقابله با چین و سپس روسیه می‌داند و دوست ندارد در چند جبهه همزمان درگیر باشد، اگر جمهوری اسلامی ایران مسیر کنونی را ادامه دهد به کوتاه آمدن طرف آمریکا منجر خواهد شد.

علیرضا تقوی نیا در پایان با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها در ۲۰ سال اخیر چند تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند، بیان کرد: در دوره‌های گذشته آمریکایی‌ها برای این‌که ایران را تهدید ضمنی نظامی نیز بکنند، اعلام می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است. در دولت بایدن حتی جرئت چنین تهدیدی را هم ندارند بنابراین گزینه نظامی برای همیشه از روی میز کنار رفته و تنها تحریم‌ها باقی مانده است. اثرگذاری تحریم‌ها نیز با مقاومت ملت ایران روز به روز کاهش پیدا کرده است.

279092