اقلیما در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

هم صدایی مردم و سلبریتی ها در فضای مجازی

یک جامعه شناس گفت: اگر سلبریتی یا فرد معروفی صحبتی می کند که مورد توجه قرار می گیرد برای این است که حرف دل مردم را می زند.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با پرسون، در رابطه با دخالت و اظهارنظر سلبریتی‌ها در تمام موضوعات درفضای مجازی و تاثیر آن بر مردم گفت: مردم ایران به حرف رییس جمهور، یک سلبریتی و یا یک استاد دانشگاه توجهی نمی کنند. مردم شعور دارند. اگر موضوعی مطابق میل شان باشد قبول می کنند در غیر این صورت نمی پذیرند.

وی ادامه داد: بازیگران، خواننده ها، روحانیون و سایر افراد معروف اگر کوچک ترین صحبتی علیه مردم کنند که به نفع آن ها نباشد مردم توجهی نمی کنند.

این جامعه شناس افزود: خرید واکسن یک مطالبه ملی است و صرفا ربطی به طرح این موضوع توسط سلبریتی ها ندارد. همه جا صحبت از واکسن های مختلف است. چه گفته شود چه نشود مردم خودشان متوجه واکسن کارآمد هستند.

اقلیما تصریح کرد: اگر به نظر مردم یک موضوعی صحیح و اصولی باشد هزارران نفر نیز نمی توانند مانع مردم شوند چه برسد به یک سلبریتی. برای مثال سال ها است که بچه دار شدن توسط مسئولین توصیه می شود اما زن و یا مرد دنبال کسب درآمد هستند تا زندگی خوبی داشته باشند و به داشتن فرزند بیشتر فکر نمی کنند.

وی در رابطه با این سوال که چرا سلبریتی هایی که دانش تخصصی ندارند در تمام موضوعات اظهار نظر می کنند گفت: همه جای کشور این موضوع دیده می شود و تنها مختص افراد مشهور در فضای مجازی نیست. هر فردی در تمام موضوعات با تفکر و آگاهی خود و بدون توجه به درست و غلط بودن اش نظر می دهد. اگر به دو رهنمود رهبری یعنی شایسته سالاری و پاسخ گویی توجه شود همه ی افراد در جایگاه صحیح خود قرار می گیرند و صحبت می کنند.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با بیان این که مردم از مسئولین تاثیر می پذیرند گفت: وقتی رئیس جمهور یک کشور در موضوعی مانند بهداشت و درمان دخالت کند و سایر نظرات را نپذیرد طبیعی است که مردم نیز به همین روش عمل کنند. مردم ایران در این 40 سال چیزهایی را یاد گرفته اند و به خودشان حق دخالت در هر مسئله ای را می دهند.

اقلیما تصریح کرد: اگر هر فردی با شایسته سالاری در جایگاه صحیحی باشد و در مقابل کارهای خود پاسخگو باشد می توان انتظار یک تحول مثبت را در کشور داشت.

وی گفت: وقتی حقوق کارمندی 20 درصد افزایش پیدا می کند اما اجناس به جای 20 درصد 100 درصد افزایش قیمت پیدا می کنند طبیعی است که مردم ناراضی باشند و اعتراض کنند.

این جامعه شناس افزود: از زمانی که مردم به فضای مجازی گرایش پیدا کردند اثر روزنامه، رادیو و تلویزیون کاسته شد. در این فضا مردم به راحتی به موضوعات مختلفی که مطابق دانسته های آن ها نیست دسترسی دارند. اگر دغدغه ای وجود دارد که مردم به مسائل سطحی و مبتذل توجه نکنند باید به آن ها اطلاعات و آگاهی صحیحی داده شود.

اقلیما گفت: همه صحبت های قشنگی می کنند اما مهم اجرا و عمل است. در یک خانواده فرزندان به رفتار پدر اهمیت می دهند نه صحبت های وی. در جامعه نیز همین طور است مردم یاد گرفته اند مسائلی را که عملی می شود در نظر بگیرند.

این جامعه شناس در رابطه با حاشیه های خرید واکسن کرونا گفت: مردم به صحبت های یک سلبریتی و یا رئیس جمهور توجه نمی کنند بلکه آن چیزی را که تفکر آن ها بگوید درست است را اجرا می کنند.

اقلیما در پایان تاکید کرد: اگر سلبریتی یا فرد معروفی صحبتی می کند که مورد توجه قرار می گیرد برای این است که حرف دل مردم را می زند.

231796