مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان:

اقتصاد لرستان نیاز به بسته حمایتی از صندوق توسعه ملی دارد

مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان با اشاره به اینکه بیشترین آمار بی کاری و مهاجرت کاری متعلق به استان است، اظهار داشت: اقتصاد لرستان نیاز به بسته های حمایتی از صندوق توسعه ملی دارد. اگر به اقتصاد لرستان رسیدگی نشود طی دو سال آینده شرایط بدتر و اقتصاد استان کوچک تر می شود.

الهام شاداب فر مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: اقتصاد لرستان طی نه سال گذشته کوچک و کم توان شده است. بیشترین آمار بی کاری و مهاجرت کاری متعلق به لرستان است که این موضوع از ناتوانی اقتصاد استان نشأت می گیرد.

وی افزود: اقتصاد لرستان نیاز به بسته های حمایتی از صندوق توسعه ملی دارد. نباید از کمک های بخش خصوصی غافل شویم. این بخش باید در صنعت استان فعال شوند که این امر باعث تقویت بازار کار می شود.

شاداب فر ادامه داد: با توجه به تغییر شرایط در سطح ملی و پیش‌بینی‌های مثبتی که در مورد وقوع سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری خارجی در ماه‌های آینده در کشور در حال صورت گرفتن است، لازم است برنامه‌ریزی در سطح استان برنامه استفاده حداکثری از این ظرفیت داشته باشیم.

وی یاد آور شد: برای این کار نیاز است ما منابع تامین مالی را مشخص کرده و برای دست یافتن به آن برنامه‌ریزی کرده و در کنار آن اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان را مشخص کنیم.

مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری به طرح‌های اولویت‌دار استان تعلق گیرد و پایشی باید در بین پروژه‌های استان در این خصوص انجام گیرد.

شاداب فر با بیان اینکه در بحث تهاتر یک روی سکه دولت است، عنوان کرد: دولت زیر بار تعهدات مالی گسترده‌ای قرار داشته و در شرایط مالی که دولت اکنون قرار دارد امکان پاسخ دادن به همه این تعهدات وجود ندارد.

وی گفت: با استفاده از بحث تهاتر پیمانکاران و بخش حقیقی و حقوقی می‌توانند بدهی‌های خود را با یکدیگر تهاتر کنند.

شاداب فر اضافه کرد: تهاتر هم به گردش مالی استان کمک می‌کند و هم پیمانکاران می‌توانند کارهای جدیدی شروع کنند.

مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان گفت: در استان لرستان استقبال خیلی خوبی از بحث تهاتر شد و بسیاری از مدیران دستگاه‌ها پیگیر استفاده از این ظرفیت شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در لرستان ۴۲۷ میلیارد تومان تهاتر در جریان داریم که ۲۳۵ میلیارد تومان آن تهاتر نوع ۱ و مابقی تهاتر نوع ۲ است.

شاداب فر تصریح کرد: تهاتر نوع ۱ در حالتی است که شخص بدهکار به مالیاتی است و تهاتر نوع ۲ حالتی است که شخص بدهکار بانک‌ها و مؤسسات بانکی است.

مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان گفت: در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان از مجموعه تهاتر استان نهایی شده و اوراق تسویه‌ای نوع اول و نوع دوم در استان صادر و در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار گرفته است.

وی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر در وزارت اقتصاد و دارایی داریم که در مرحله قبل از نهایی شدن بوده و منتظر تائید پرونده است و در هفته آینده تأییدیه آن‌ها صورت می‌گیرد و به رقم ۷ میلیارد تومان قبلی اضافه می‌شود.

شاداب فر گفت: در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان هم‌ روی کارتابل سازمان برنامه و بودجه کشور داریم که منتظر تایید این سازمان است و ۵۵ میلیارد تومان آن نوع اول و ۴۴ میلیارد تومان آن نوع دوم است.

مدیر کل اقتصاد و دارایی لرستان یادآور شد: بخش از تهاتر استان روی کارتابل دستگاه‌های طلبکار است و از ۱۵۶ میلیارد تومانی که روی کارتابل آن‌هاست ۱۴۱ میلیارد تومان مربوط به بانک‌ها و مابقی آن مالیاتی است. اگر به اقتصاد لرستان رسیدگی نشود طی دو سال آینده شرایط بدتر و اقتصاد استان کوچک تر می شود.

مهدی بیرانوند روژمان- استان لرستان

231688