فرهنگی:

اصلاح طلبان به طرح شفافیت رای ندادند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، برخی خبر‌ها را مبنی بر اینکه اصولگرایان به طرح شفافیت آرای نمایندگان رای ندادند ناصحیح توصیف کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد حسین فرهنگی با بیان این خبر افزود: برخی جریانات سیاسی خاص می‌خواستند القا کنند که اصولگرایان به این طرح رای نداده اند، اما در واقع هم تعدادی از اصلاح طلبان و هم برخی از مجموعه اصولگرایان به این طرح رای منفی دادند.

وی با اشاره به رد طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس اظهار داشت: موضوع شفافیت آرا از مسائل سیاه و سفید نیست که بگوییم یک طرف قضیه اتفاقات مثبت و در برابر آن اتفاقات نامناسب صورت می‌گیرد.

فرهنگی افزود: طرح شفافیت آرا به نفع کشور و مجلس و خواست افکار عمومی است و اگر برخی ابهاماتی دارند که بطور مثال مجلس به دنباله روی دولت تبدیل و در جریان عوام گرایی حذف نشود و مجبور نشود به هر موضوعی رای موافق و یا مخالف دهد یا در مسائلی مانند موضوعات بین المللی کلیات طرح و لوایح و موضوعات مهمی که در مجلس روی می‌دهد اگر آرا شفاف باشد اعتماد عمومی را بیشتر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این موضوع به نمایندگان کمک خواهد کرد به جای آن که تک تک نظرات خود را بدهند در همان گزارش آرا مشخص و برای مردم به راحتی قابل مشاهده است.

فرهنگی با بیان اینکه در هنگام رای گیری سه نفر کمتر به این طرح رای دادند به درخواست بخشی از نمایندگان برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرا اشاره و اضافه کرد: موضوع مجدداً به شکل جدی در مجلس بررسی می‌شود و سازوکار آیین‌نامه‌ای داریم و بر اساس ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌توان آن را به جریان انداخت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: هم اکنون درباره روش آن اختلاف نظر است که در جلسه علنی یا ورقه‌ای باشد، اما در اصل اینکه درباره این موضوع به شکل جدی تصمیم‌گیری خواهد شد و ابهاماتی که به حریت و آزادی مجلس آسیب بزند لحاظ خواهد شد، تردیدی ندارم.

فرهنگی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه کاری نمایندگان در بهارستان در این هفته گفت: در روز‌های یکشنبه و دوشنبه جلسه علنی خواهیم داشت و، چون در برخی از حوزه‌های انتخابیه شاهد افتتاحیه‌های به مناسبت دهه فجر هستیم و به دلیل اینکه نمایندگان باید در آن برنامه حضور فعال داشته باشند هیئت رئیسه تصمیم گرفت جلسه سه‌شنبه به دوشنبه منتقل شود و در این دو روز جلسه علنی خواهیم داشت.

منبع: irib

231574