نان در گرو کارت ملی؛

رواج پدیده "نان قرضی" در لرستان

یادداشت/ نان قسطی پدیده ای جدید در حاشیه شهرهای کم درآمد این روزها انتقاد ها را به اوضاع بد معیشتی مردم بالا برده است.

سایت خبری پرسون، پس از اینکه فروش نان قسطی در بوشهر، بندرعباس، قزوین و سیستان بلوچستان را تکذیب کردند. حالا این پدیده در استان لرستان بار دیگر جنجال برانگیز شد.

در شرایطی که فرمانداران بوشهر و بندر عباس این موضوع را تکذیب کردند و این خبر را به نزدیک شدن ایام انتخابات ریاست جمهوری ربط دادند و آن را التهاب آفرینی در افکار عمومی دانست، اما این پدیده در لرستان و محلات پایین شهر خرم آباد و بروجرد نیز مدتی است رواج یافته است.

نانوایی های بسیاری هستند که به مردم نان قرضی می دهند. در بررسی دفتر قرضی آنها یکی ۳۰ هزارتومان بدهکار است و دیگری فقط ۱۵۰۰ تومان که این شرایط نانوا را شاکی کرده است.

هستند خانواده هایی که برای گرفتن نان قرضی کارت ملی و یارانه خود را تا زمان تسویه بدهی به امانت می گذارند تا خانواده شان گرسنه نماند.

آمار ها نشان از گسترش فقر دارد و کوچک ترشدن سفره مردم. طبق این آمارها مصرف سرانه نان در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۷ درصد اُفت داشته و در این میان وضعیت روستاها و حاشیه شهرها بسیار بدتراست؛ بروجرد سالهاست که زمینگیر بیکاری و تعطیلی صنایع شده و نبود درآمد در تک تک خانواده ها دیده می شود.

تعطیلی ۷۰ درصدی شهرک صنعتی و ٱفت درآمدهای حاصل از کشاورزی که درصد قابل توجهی از درآمد شهر و استان را به خود اختصاص می دهد باعث شده که تهیه وعده غذایی روزانه برای مردم این دیار سخت و سخت تر از قبل شود.

در این میان نانواهایی در بروجرد و خرم آباد وجود دارند که نان را قسطی می فروشند. بعضی هاشان کارت یارانه و یا کارت ملی مشتریان را گرو گرفته اند و بعضی هم به حساب آشنایی و همسایگی کار می کنند و فقط به نوشتن اسم و بدهی اکتفا کرده اند.

یک نانوای بروجردی می گوید که اینجا خانواده های زیادی هستند که تنها درآمدشان یارانه است. خانواده هایی که یا بی سرپرست هستند یا سرپرست شان گرفتار بی کاری بلندمدت است و تنها درآمدشان یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه بنزین شان، که به یک میلیون تومان نمی رسد.

آنها هرماه منتظر واریز یارانه هایی هستند که با آن بدهی نان شان را می دهند. اوضاع در حاشیه شهر خرم آباد نیز همین رنگ و بو را دارد و نانواهایی هستند که نان قرضی به مردم کم و بی درآمد می دهند.

یک نانوای خرم آبادی دراین رابطه می گوید: روزانه هفت یا هشت خانواده بی درآمد برای گرفتن نان قرضی به ما مراجعه می کنند و اگر خیرها نباشند حساب های آنها هیچ گاه تسویه نمی شود.

نانوادار گفت: ای کاش مسئولین استان بفکر احیای اقتصاد و جذب سرمایه گذار باشند چرا که چرخ زندگی مردم با قرض و کمک های خیریه نمی چرخد پدران و مادران این خانواده ها دیگر طاقت خرد شدن غرور شان زیر دستان ترحم افراد سرمایه دار شهر را ندارند.

نویسنده: مهدی بیرانوند روژمان

231386

مطالب مرتبط