درویش در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

رونق زابل با دریافت حقابه ایران از هیرمند

با دریافت و مدیریت صحیح حقابه ایران از هیرمند، کمتر از 5 سال چشمه های تولید گرد و خاک مهار شده، کیفیت زندگی به شدت بهبود پیدا می کند و مهاجرت معکوس رخ می دهد. بسیاری از کسانی که زابل را ترک کرده اند به این شهر بازمی گردند.

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از آغاز کار نقشه‌برداری رودخانه هیرمند مرزی توسط گروه کاری مشترک دو کشور به منظور تحویل حقابه ایران از این رودخانه خبر داد. برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار محیط زیست پرسون گفت و گویی با محمد درویش پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست داشته که به شرح ذیل است.

محمد درویش بیان کرد: در گذشته پایان رودخانه هیرمند در ایران یعنی دشت سیستان انبار غله ایران بوده است. بخش اعظم کشاورزی ایران به جای خوزستان در شرق ایران، شمال سیستان و بلوچستان بود.

وی افزود: اگر ایران حقابه خود را از رودخانه هیرمند دریافت و به خوبی مدیریت کند به گونه ای که این آب به جای انتقال به چاه ها به تالاب های هامون، صابوری و پوزک سرازیر شود. کمتر از 5 سال چشمه های تولید گرد و خاک مهار شده، کیفیت زندگی به شدت بهبود پیدا می کند و مهاجرت معکوس رخ می دهد. بسیاری از کسانی که زابل را ترک کرده اند به این شهر بازمی گردند.

این پژوهشگر محیط زیست ادامه داد: افغانستان هر سال 800 میلیون متر مکعب آب را به صورت یکباره و در مواقع سیلابی رها می کند. در بحث تعلل در دریافت حقابه رودخانه هیرمند ایران مقصر اصلی است. مدیریت منطقه ای ایران با ایجاد 4 چاه نیمه به بهانه تامین آب برای مردم زابل، زاهدان و حتی کرمان باعث خشک شدن دریاچه هامون شد.

درویش تصریح کرد: افغانستان با توسعه سدسازی خود به کمک ترکیه و هند در حال اجرای پروژه های جدی است به گونه ای که ممکن است هیچ آبی به ایران نرسد.

وی گفت: عدم حضور وزارت نیروی ایران در افغانستان یک امتیاز برای کشور است. چرا که همان مشکلاتی که برای بختگان، خوزستان و هلیل رود به وجود آمد برای هیرمند نیز پیش می آمد.

این فعال محیط زیست با اشاره به سند خوردن تالاب انزلی به نام وزارت نیرو بیان کرد: طرح چنین مسائلی و سند زدن رودخانه ها و تالاب ها به نام وزارت نیرو بسیار خطرناک است. تا زمانی که رییس سازمان محیط زیست شخصی است که دغدغه محیط زیست ندارد طبیعی است که شاهد طرح چنین موضوعاتی باشیم.

درویش در رابطه با علت مرگ مجدد پرندگان در میانکاله گفت: متاسفانه طبق روال همه چیز را در کشور امنیتی می کنند و اجازه بررسی دقیق کارشناسی نمی دهند. در واقع تا زمانی که آب شهرک صنعتی میانکاله وارد این منطقه شده آب و خاک آلوده می شود و بی تردید این اتفاقات تکرار می شود.

این فعال محیط زیست در پایان تاکید کرد: سازمان محیط زیست عزم و قدرت لازم برای ساماندهی وضعیت فیلتراسیون و پساب کارخانه های منطقه در میانکاله را ندارد.

231354