با حضور استاندار مرکزی صورت گرفت؛

بهره برداری از 59 نیروگاه انرژی خورشیدی در دهه فجر

با حضور استاندار مرکزی، 59 نیروگاه انرژی خورشیدی با مجموع قدرت807کیلووات همزمان با دهه فجر به بهره برداری رسید.

به گزارش پرسون از اراک، استاندارمرکزی در آیین افتتاح نمادین نیروگاه100 کیلوواتی انرژی خورشیدی امان آباد گفت: تولیدکنندگان انرژی خورشیدی می توانند به عنوان الگویی موفق برای سایر سرمایه گذاران معرفی شوند.

سیدعلی آقازاده در مورد اشتغال آفرینی این صنعت نیز گفت: انرژی های تجدیدپذیر قادر هستند در مناطق محروم و روستاها،اشتغال پایدار ایجاد کنند و این امر در تمام نقاط کشور قابل توجیه خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران با بیش از 300 روز آفتابی در سال و همچنین مناطق مهیا برای تولید برق از باد، ظرفیتی قابل توجه برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر دارد.

استاندار مرکزی بیان کرد: کاهش مصرف سوخت های فسیلی، کاهش آلودگی محیط زیست و انرژی با منبع نامحدود و و رایگان از جمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی در استان است.

وی گفت: در شهرستان خمین فناوری وابسته به تولید سلول های خورشیدی به مرحله آزمایش رسیده است و در سال آینده این فناوری به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز گفت: 59نیروگاه انرژی پاک با مجموع قدرت807کیلووات با اعتباری بالغ بر 960میلیارد ریال امروز به بهره برداری رسید.

مهندس محمد اله داد افزود: مشترکان قادرند با راهنمایی کارشناسان این شرکت، ضمن احداث نیروگاه‌های کوچک در بام منازل خود، با عقد قرارداد خرید تضمینی طبق قوانین جاری وزارت نیرو اقدام به فروش برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها کنند.

اله داد گفت: نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در استان مرکزی با قدرت تقریبی 2628کیلووات و 12500کیلوات برقابی منجر به جلوگیری از تولید 14تن آلایندگی و صرفه‌جویی بیش از6000هزار لیتر نفت خام در هر ساعت شده است که منافع حاصل از آن با کاشت بیش از84هزار اصله درخت برابری می‌کند.

وی افزود: اصلاح 400 کیلومترشبکه فرسوده شهری و روستایی ، تامین برق 16 هزارمشترکین،نصب چراغ های معابری و احداث نیروگاه های مقیاس کوچک از مهمترین پروژ ه های شاخص دهه فجر است که با افتتاح پروژه های توزیع برق استان ،برای ۳۱۱نفر اشتغال زایی مستقیم ایجاد شده است.

سرمایه گذار نیروگاه 100کیلواتی خورشیدی روستای امان آباد نیز گفت: برای احداث این پروژه مبلغ 12 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و در آمد ماهیانه این نیروگاه 200 میلیون ریال است.

حسینی افزود: با ساخت این نیروگاه در هر ساعت از تولید 92 کیلوگرم آلاینده ومصرف 40 لیتر سوخت مایع و 25 متر مکعب گازجلوگیری می شود که معادل کاشت 560 درخت است.

گفتنی است، همزمان با دهه فجر ،۱۷۴پروژه توزیع برق با اعتباری بالغ بر ۵۶۳میلیاردریال افتتاح خواهد شد.

231340