واکنش روحانی به رد لایحه بودجه۱۴۰۰

رئیس جمهور گفت: دولت بهترین بودجه‌ای که می‌توانست تهیه و به مجلس تقدیم کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت افزود: توقع ما این بود که بودجه روندی را طی کند و به تصویب برسد و مردم از آن بهره‌مند شوند، اما این که نمایندگان مجلس بودجه را تصویب کنند یا نکنند حق آنهاست.

رئیس جمهور گفت:، اما در حین بررسی دو ماهه بودجه در کمیسیون تلفیق حرف‌هایی زده شد، مصاحبه‌هایی شد، وعده‌هایی داده شد و تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار ما نبود.

روحانی افزود: یا برخی رسانه‌ها یا نماینده محترمی در این باره حرف‌هایی را زدند که مورد انتظار ما نبود.

رئیس جمهور با تاکید بر این که در بودجه زحمت کشیدیم و انتظار ما این بود که بودجه در کمیسیون تلفیق کامل‌تر شود، گفت:، اما متأسفانه اهداف ما در بودجه مورد توجه نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت.

روحانی افزود: هدف ما این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم که اگر سال آینده دلار ۱۲، ۱۴، ۱۵ یا ۱۶ هزار تومان شد بودجه لنگ نشود.

رئیس جمهور گفت: اگر بودجه را بر مبنای ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ببندیم اگر قیمت پایین بیاید چطور می‌خواهیم اداره کنیم؟ این می‌شود موهوم و درآمد غیر واقعی.

وی افزود: خدا را گواه می‌گیرم تمام تلاش این است که با پایان دولت به دو آرزو برسیم یکی این که کشور از مشکلات اصلی کرونا و از مشکلات اصلی تحریم نیز عبور کرده باشد و در بودجه نیز همین را گفتیم.

روحانی اضافه کرد: وقتی به دنیا علامت می‌دهیم که ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است همه دنیا می‌فهمد که این پیام یعنی چه و وقتی که ارز را متعادل می‌کنیم یعنی درآمد ارزی بیشتری را پیش بینی کرده ایم.

رئیس جمهور گفت: وقتی در بودجه نفت را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته ایم پیام‌های مهمی را به دنیا منتقل کرده ایم که برخی متأسفانه به آن توجه نکرده اند.

وی افزود: ما می‌خواستیم آینده مردم بهتر باشد، تولید حرکت بهتری داشته باشد و جهش تولید را ادامه دهیم.

رئیس جمهور گفت: ما نمی‌خواستیم در معادن طوری با مالیات‌های سنگین تعرفه گذاری کنیم که تعطیل شود و ما نمی‌خواستیم برای محصولات پتروشیمی و فولاد مشکل پیش بیاید و بازار سرمایه دچار مشکل شود و قیمت سوخت را برای صنایع بزرگ کشور ۵ برابر کنیم.

روحانی با بیان این که تورم شاخ و دم ندارد، افزود: ما بلد بودیم، اما نکردیم، زیرا این به معنای گرانی و تورم بود.

رئیس جمهور با اشاره به این که تصمیمات کمیسیون تلفیق روشن بود که چه می‌شود و ما از این بابت نگران بودیم، گفت: من از این می‌ترسیدم که مصوبات کمیسیون تلفیق را صدا و سیما مرتب به مردم بگوید و بازار و اقتصاد را خراب کند و بالاخره این مصوبات تصویب نشود و همین گونه هم شد.

روحانی با اشاره به این که دیروز مجلس به مصوبه کمیسیون تلفیق رأی نداد، افزود: اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت هم می‌آمد در دولت هم رد می‌شد، زیرا این ربطی به مصوبه دولت نداشت و زمین تا آسمان فرق می‌کرد و همه را به هم می‌ریخت.

رئیس جمهور تصریح کرد: آثار این مصوبه اگر تصویب می‌شد بسیار خطرناک بود.

روحانی گفت: این که ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی کنیم و بعد یک رانت بزرگ را درست کنیم ما هم بلد بودیم، اما نمی‌خواستیم و نکردیم، زیرا نمی‌خواستیم رانت بوجود بیاید.

رئیس جمهور افزود: معیشت مردم برای ما مهم است و معتقدیم این که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باید به تدریج تغییر کند شعار نیست که یک دفعه آن را تغییر دهیم.

روحانی گفت: برخی‌ها مصاحبه می‌کنند که من از آن حیرت می‌کنم که ۴۲۰۰ را برای آن جنس حساب می‌کنند و بعد ضرب می‌کنند و می‌گویند این قیمت از بازار گران‌تر است.

وی افزود: مگر طرف که جنس می‌آورد فقط ۴۲۰۰ را می‌دهد، اصلا می‌دانید نقل و انتقال ارز با توجه به تحریم‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد خرج دارد؟

رئیس جمهور اضافه کرد: حمل و نقل، کشتی، گمرک و عوارض را کنار می‌گذارند و فقط ۴۲۰۰ را حساب می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی اجناس در بازار گران است که به غلط گران است و ما باید نظارت دقیق‌تر کنیم، اما با تغییر یکباره ۴۲۰۰ مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

231166