زنجان در مبارزه با کرونا بالاترین تست این بیماری را انجام داده است

استاندار زنجان با عنوان اینکه انجام تست‌های کرونا را از جمله راه‌های مبارزه با این ویروس است گفت: در این زمینه استان بالاترین تست را انجام داده است که عملیاتی کردن آن سختی‌های خاص خود را دارد که در زمان حاضر به ازای هر یکهزار نفر از ۱۳۰ نفر تست گرفته شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، فتح الله حقیقی شامگاه سه شنبه در حاشیه نشست رییس جمهوری با استانداران و نمایندگان بانوان برتر کشور که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت کرونایی استان افزود: ورود این ویروس تمامی ارکان و فعالیت ها را تحت تاثیر خود قرار داد و در این میان حفظ و نگهداری یک استان در راه مبارزه و پیشگیری از این بیماری مهلک کار بسیار دشواری است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که زنجان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی با استان های مختلفی ارتباط دارد، که خود شرایط قرمز کرونایی را تجربه کرده اند و از طرفی برای فراهم کردن نیازهای درمانی از هیچ تلاشی مضایقه نشده است.

استاندار زنجان ادامه داد: هر چند پیش از این مشکلاتی برای نیازهای بیماران کرونایی از قبیل دستگاه اکسیژن وجود داشت و ۸۰ درصد بیماران بستری به این مهم نیاز دارند، بطوری که هر بیمارستانی بالای سه برابر ظرفیت اکسیژن ساز نیاز دارد که تهیه آن سخت و دشوار است.

وی تصریح کرد: طی ماههای اولیه شیوع ویروس کرونا، برای تهیه ماسک سه لایه مشکلات جدی وجود داشت که با کارهای انجام گرفته اکنون استان برای تولید این وسیله پیشگیرانه مشکلی ندارد و حتی آن را به استان های دیگر نیز ارسال می کند.

حقیقی با اشاره به اینکه با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی بسیجیان در اجرا و تحقق برنامه های ترسیم شده کرونایی پیشگام بوده اند، افزود: با ارائه آموزش به بسیجیان نسبت به بیمار یابی اقدام شد که کار طاقت فرسایی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این طرح و اقدامات دیگر کرونایی بیشترین توان مدیریتی را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: در زمان حاضر ویروس کرونا بجای روند کاهنده، نسبت به گذشته وحشی تر و جهش یافته تر شده و عدم رعایت پروتکل های بهدشتی به ابتلای فرد و بستری در بیمارستان منتهی می شود.

استاندار زنجان ادامه داد: در شرایط کرونایی تلاش شد به اشتغال واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب وارد نشود و با اقدامات انجام گرفته تلاش شد در حوزه بانوان اقداماتی خوبی انجام گیرد که در صورت نبود ویروس کرونا اتفاقاتی بهتری متصور بود.

وی اضافه کرد: در صورت بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی و ساده انگاری، موج چهارم این بیماری بسیار فاجعه آمیز خواهد بود و این وضعیت برای استانی که تا کنون عملکرد خوبی داشته و موفق عمل کرده بسیار نامطلوب است.

حقیقی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ و میرهای کرونا برای سالمندان بالای ۷۱ سال رخ داده است، گفت: در صورت وجود فرد پی سی آر مثبت در خانواده دارای بیمار سالمند باید نسبت به جدا سازی آن اقدام کرد تا مانع انتشار ویروس شد.

وی خاطرنشان کرد: مراجعه بهنگام مبتلایان کرونایی به بیمارستان ها می تواند اقدامات درمانی مناسب و تاثیرگذاری داشته باشد در غیر اینصورت مشکلاتی بوجود می آید و به این مهم باید توجه کرد.

منبع: ایرنا

231136