صرفه جویی 625 میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از صرفه جویی 625 میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی استان از محل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان غربی، رسول جلیلی با بیان اینکه طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ تاکنون، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و آزادسازی آن به سمت دریاچه ارومیه محقق شده‌است اظهار داشت: در سال ۹۳ حجم آب دریاچه ارومیه ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود و امروز در سایه اجرای طرح های مصوبات ستاد احیا و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی به خصوص جهاد کشاورزی این میزان به ۳.۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی افزود: در این راستا طی پنج سال اخیر با اجرای طرح‌های جامع مدیریت زراعت و باغبانی، مدیریت آب و خاک و برنامه‌های ترویجی در بخش کشاورزی، ۶۲۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده‌است.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای طرح‌های ستاد احیا در حوزه کشاورزی در ۹ شهرستان آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: از ۶۲۵ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده ۳۵۰ میلیون مترمکعب در اثر کاهش ۴۰ درصدی وزارت نیرو از خروجی سدهای استان انجام و مابقی نیز از محل اجرای سایر طرح‌های عمرانی و زیر بنایی از قبیل اجرای ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله و انجام شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که میزان اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی تنها ۲۸ درصد تخصیص یافته است، اما تعهدات این حوزه ۱۰۰ درصد بوده که موجب گلایه کشاورزان و مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی برخی شهرستان‌ها از جمله میاندوآب شده است.

جلیلی با اشاره به کاهش و کمبود آب مورد نیاز مصرفی بخش کشاورزی در شهرستان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه به خصوص میاندوآب خواستار توجه و ضرورت بازنگری طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در این زمینه شده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: ما به تعهدات خود در خصوص کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در طی سال‌های اخیر عمل کرده‌ایم ولی این در حالی است که باید بر مبنای تخصیص اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، حق آبه کشاورزان از سدها کمتر می‌شد که این کار عملیاتی نشده و تخصیص اعتبارات نیز ۶۰ درصد کمتر از اعتبارات مصوب عملیاتی شده است.

انتهای پیام/

231034

مطالب مرتبط