معاون استاندار اردبیل:

حل مشکلات مناطق عشایری در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار دارد

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: حل مشکلات مناطق عشایری استان اردبیل در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، فرزاد قلندری در سفر رئیس سازمان امور عشایری کشور به منطقه مغان با اشاره به افتتاح مجتمع آبرسانی احمدلو و 9 قشلاق همجوار گفت: خدماتی که به عشایر مغان در حوزه عمران و آبادانی ارائه می‌شود باید روز به روز افزایش یابد و در این راستا مشکلات عشایر منطقه را در آینده نزدیک در نشستی با حضور فرمانداران مغان پیگیری می کنیم..

وی با تأکید بر توجه جدی سازمان امور عشایری ایران به استان اردبیل اظهار کرد: امور عشایری تاکنون 50 میلیارد تومان اعتبار به آبرسانی عشایر اختصاص یافته که باید به این امر توجه جدی شود و از طریق استانداری و امور عشایری استان موضوع مربوطه پیگیری می‌شود که با اهتمام جدی مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان امیدواریم هرچه زودتر شاهد رفع تمامی مشکلات عشایر استان اردبیل و به ویژه شمال استان باشیم.

رئیس سازمان امور عشایری کشور نیز در نشست با اهالی چندین قشلاق عشایری شهرستان مرزی اصلاندوز مغان به بررسی مسائل و مشکلات این قشر از جامعه پرداخت و برنامه‌ریزی لازم برای حل ابن مشکلات را جزو مهم ترین برنامه‌های اداره کل امور عشایری استان دانست.

علایی مقدم افزود: عشایر همواره در سطح کشور در عرصه‌های نقش داشته‌اند و امروز که کشور در حالت تحریم قرار گرفته است این اقشار با تلاش شبانه روزی خود در حوزه تولید محصولات مختلف دامی و لبنی نقش خاص ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه سالانه 200 هزار تن گوشت قرمز با تلاش عشایر کشور تولید می‌شود خاطر نشان کرد: با تلاش عشایر در مناطق مختلف کشور در بخش دامپروری سالانه به میزان 200 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که در تحقق شعار جهش تولید و اقتصاد مقاومتی نقش بسزا و موثر دارد.

علایی مقدم با بیان اینکه خدمت به مردم عشایر کشور در اولویت امور عشایری ایران قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه عشایر کشور ضمن تامین معیشت خود نقش موثری در تامین گوشت و پروتئین مردم شهر دارند با برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای حل مشکلات و مسائل مناطق عشایری کشور در تلاش هستیم و در این راستا آبرسانی و توجه به راه های این مناطق در اولویت قرار دارد.

فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز با اشاره به ظرفیت عشایر منطقه گفت: ششهرستان اصلاندوز کانون عشایر استان اردبیل است و میزان تولید محصولات لبنیاتی اصلاندوز بسیار بالا است به طوری که 80 درصد نوع فعالیت جمعیت مردم اصلاندوز عشایری هستند و این آمار همواره رو به افزایش است.

سید عباس مینایی تصریح کرد: باید به توریسم و گردشگری عشایری توجه شود و همچنین در راستای توجه به توسعه مناطق عشایری آبرسانی در قشلاقات مختلف با تمام توان و تلاش انجام می‌شود و با توجه به اینکه با بهره برداری از تمام این پروژه‌ها در اختصاص و برداشت آب مشکل وجود خواهد داشت باید این مشکل مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اداره امور عشایری در اصلاندوز وجود ندارد و ّهرچه زود تر باید استقرار یابد افزود: با اختصاص زمین‌های کشاورزی از محل مراتع کشاورزی شهرستان به عشایر نه تنها موجب کاهش دامپروری نخواهیم بود بلکه با توجه به اینکه تجربه و شواهد نشان داده با افزایش روز افزون میزان دام نیز مواجه خواهیم شد.

مسئولان سازمان عشایری کشور با سفر به مناطق مختلف شمال استان اردبیل و منطقه مغان در جمع اهالی قشلاقات عشایری حضور یافته و ضمن بررسی مشکلات و مسائل مردم پروژه آبرسانی چندین قشلاق عشایری در اصلاندوز را نیز افتتاح کردند.

230979