صدرایی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

سیگنال‌های سیاسی سبب رکود در بازار خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: واردات خودرو باید هدفمند باشد و از ارزانترین خودرو و گرانترین خودرو وارد شود تا مصرف کننده بر اساس نیازش تصمیم بگیرد که کدام ماشین را خریداری کند.

رئیس ‌کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید از ایران خودرو بیان کرد: با توجه به نیازهای ارزی کشور تخصیص ارز برای واردات خودرو جزو اولویت‌های ما نیست، به همین دلیل بحث واردات خودرو اصلا مطرح نیست.

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در این خصوص به خبرنگار اقتصادی پرسون گفت: سخن رییس کل بانک مرکزی بنا بر مصلحت و شرایط است و به صورت کلی در صنعت خودرو سازی تا واردات به صورت انبوه و رقابت صورت نگیرد تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.

صدرایی بیان کرد: اگر واردات خودرو آزاد شود ابتدا باید پرسید با چه تعرفه ای واردات صورت می گیرد؟ خودرو خارجی در بازار داخلی از ۱۰هزار دلار کمتر نیست. همان خودرو با دلار ۲۵تومانی، ۲۵۰میلیون با عوارض و مالیات و سود و خیلی مسائل دیگر هر خودرویی خیلی اقتصادی و ارزان و خانگی زیر ۵۰۰میلیون تومان در بازار قیمت نخواهد داشت. هر خودرو خارجی حداقل ۶۰۰یا ۷۰۰ملیون در بازار ایران عرضه می شود‌. پس این خودرو برای چه کسی باید وارد شود.

وی ادامه داد: زمانی واردات تأثیر دارد که تعرفه را به شدت کاهش دهیم و دلار قیمتش پایین بیاید و خودروی اقتصادی با کیفیت وارد کنیم و بعد با این شرایط و قیمت به سایپا و ایران خودرو و دیگر تولید کننده‌های داخلی ارائه کنیم و بگوییم اگر توان رقابت ندارید باید تغییر ساختار دهید. این امر لازمه یک کلان صنعتی و اقتصادی است و به راحتی و ناگهانی نمی توان خودرو وارد کرد.

این کارشناس بازار خودرو مطرح کرد: واردات خودرو باید هدفمند باشد و از ارزانترین خودرو و گرانترین خودرو وارد شود تا مصرف کننده بر اساس نیازش تصمیم بگیرد که کدام ماشین را خریداری کند. تعرفه ها باید به گونه ای باشد که به تولیدکننده داخلی صدمه وارد نشود.

صدرایی افزود: یک سری ماشین های داخلی هستند که ضعف تولید ندارند و قشری وجود دارد که تعداد زیادی ماشین می خواهند. این عالی است که استراتژی و سبک جدید به کشوروارد شود و من به شخصه مخاف این موضوع نیستم. من مخالف محدود کردن ورود خودرو های وارداتی هستم.

وی در ادامه این قانون را بیهوده دانست و گفت: این قانون بی فایده است که واردات خودرو از قیمتی بالاتر ممنوع است. شاید کسی دلش ماشین گران قیمت بخواهد. کجای دنیا همچین قانونی وجود دارد؟ پس در این بحث باید کارشناسی شود اما هدف اصلی ما در واردات خودرو باید حرکت و رقابت در تولید داخلی باشد.در تولید داخلی عقب مانده و تاریخ گذشته حرکت ایجاد کنیم و به تولیدکنندگان خودرو گفته شود اگر می خواهید به فعالیت ادامه دهید باید پیشرفت کنید.

صدرایی در پایان در پاسخ به سوال آیا بازار از رکود مطلق خود کمی خارج شده یا خیر؟ گفت: بازار کمی از حالت رکود خارج شده است. جهت بازار روانی است. سیگنال های سیاسی که به بازار وارد می شود یک مقدار بازار را به رکود می برد کمی هم از رکود خارج می کند اما بازار خودرو در روزهای پایانی سال همانند سالهای گذشته رونق نمی گیرد.

230916