ضرورت بهینه سازی مصرف گاز در سال 1400

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ضرورت ایجاد یک نهاد فرابخشی در جهت مدیریت مصرف سوخت و انرژی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ در تولید گاز مشکلی نداریم، باید روی مدیریت مصرف تمرکز کنیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: گاز پیشران توسعه کشور است، به این معنا که گاز در فرآیند توسعه کشور بسیار نقش مهم و موثری داشته و دارد؛ چرا که هم انرژی پاکی است، هم در تمام کشور گسترش یافته و می تواند به عنوان یک زیرساخت به توسعه آینده کشور کمک کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "هیچ سوختی را به گستردگی گاز در کشور نداریم"، گفت: ما در حال حاضر کشوری هستیم که به صورت غیربهینه از گاز استفاده می کنیم و بیشتر مصرف گاز کشور در بخش های غیرمولد و خانگی است و آنچنان شدت مصرف در این بخش بالاست که گازی که می توانیم به بخش های تولیدی و راهبردی اختصاص دهیم، در بخش خانگی مصرف می شود.

وی افزود: رسیدن به رکورد بی سابقه مصرف 660 میلیون مترمکعبی در روز را در مصرف گاز زمستان امسال شاهد بودیم که با توجه به جمعیت کشور، این رقم بسیار زیاد است.

همه عوامل بهینه سازی مصرف در اختیار وزارت نفت نیست

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه "موضوع بهینه سازی مصرف یک موضوع فرابخشی است"، گفت: موضوع بهینه سازی به اندازه ای که موضوع توسعه در محدوده وظایف وزارت نفت و شرکت ملی گاز است، در محدوده وظایف ما نیست و موضوعی نیست که به تنهایی توسط شرکت ملی گاز و یا وزارت نفت، قابل تحقق باشد.

وی ادامه داد: در موضوع بهینه سازی نیاز به یک رگولاتوری در کشور داریم که فراتر از یک سازمان و یک وزارتخانه عمل کند و همه نهادهای اجرایی کشور را به سمت تحقق بهینه سازی مصرف در کشور هدایت کند.

منتظر تربتی تصریح کرد: موضوع بهینه سازی به فرهنگ، تجهیزات، نحوه ساختمان سازی، قیمت حامل های انرژی و ... وابسته است و عواملی که در بهینه سازی تأثیرگذار هستند، عواملی نیستند که همه در اختیار وزارت نفت باشد.

آنقدر که ما به ماده 12 اعتقاد داشتیم دیگران نداشتند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه "اگر صفر تا صد اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید در اختیار وزارت نفت بود، از محل این ماده برای بهینه سازی مصرف، بیشتر اقدام می کردیم"، گفت: ایراد از اینجا بود که اعتمادی که ما به ماده 12 داشتیم و سرمایه گذاری در این بخش انجام دادیم، در بخش های خارج از مجموعه وزارت نفت وجود نداشت؛ پول در جایی تولید می شود، سرمایه گذاری در بخش دیگری صورت می گیرد و صرفه در جای دیگری اتفاق می افتد و هماهنگی بین این بخش ها به صورت یک حلقه باید توسط یک نهاد فرابخشی انجام شود.

افزایش 50 تا 60 میلیون مترمکعبی تولید گاز در سال 1400

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در سال آینده نیز با بهره برداری از باقی مانده توسعه در پارس جنوبی، 50 تا 60 میلیون مترمکعب در روز نسبت به امسال، افزایش تولید گاز خواهیم داشت"، گفت: تجربه نشان داده که فقط توسعه کافی نیست و اگر مصرف را مدیریت نکنیم به مشکل می خوریم.

وی ادامه داد: اگر اقدامی انجام نشود، در سال 1400 و سالهای بعد از آن، سرعت رشد مصرف بیش از سرعت رشد تولید خواهد بود؛ پس نیاز به یک نهاد رگولاتوری بهینه سازی مصرف در کشور داریم.

منتظر تربتی تصریح کرد: کمتر کشوری در جهان داریم که تا این اندازه تولید گاز داشته باشد ولی باز هم نگران بخش مصرف باشد؛ در سال 1400 نیز در تولید مشکلی نداریم، باید روی مدیریت مصرف تمرکز کنیم.

منبع: تسنیم

230842