پرونده ویژه پرسون؛ بررسی معضل کار در سنین کم/ بخش دوم

کسی حواسش به تحصیل کودکان کار در دوران کرونا نیست

تحصیل در دوران همه گیری کرونا برای همه کودکان چالش برانگیز بوده اما کودکان کار در معرض آسیب ها و محرومیت های تحصیلی بیشتری در این دوران هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در دوران همه‌گیری کرونا، بسیاری از کودکان کار از تحصیل باز ماندند. قوانین، نهادهای دولتی را به فراهم نمودن مقدمات تحصیل اجباری و رایگان کودکان، نظارت بر موارد عدم ثبت نام و مشکوک به ترک تحصیل و گزارش آن‌ها موظف کرده است. اما این امر بدون آمار دقیق از کودکان کار امکان‌پذیر است؟

تحصیل در دوران همه گیری کرونا برای همه کودکان چالش برانگیز بوده اما کودکان کار در معرض آسیب ها و محرومیت های تحصیلی بیشتری در این دوران هستند. این کودکان و خانواده ی آنها در فقر بسیاری زندگی می‌کنند و در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می‌برند و قطعا خانواده این کودکان توان تهیه گوشی و تبلت برای فرزند خود ندارند. به همین دلیل از تحصیل باز می‌مانند و کودکان کار مجبور می‌شوند بیش از گذشته کار کنند.

با پیدایش ویروس کرونا مدارس برای مدتی تعطیل شده و در زمان بازگشایی مدارس حضور در مدارس اجباری نیست. به همین دلیل والدین امکان دارد کودکان را برای حضور در مدرسه ثبت نام نکنند و یا حتی در صورت ثبت نام به دلیل کار بیشتر این کودکان کمتر در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.

این امر برای کودکان غیر ایرانی که بسیاری از آنها کودکان کار هستند و به طور معمول برای ثبت نام در مدارس با مشکلاتی چون الزام برای دریافت یا تمدید برگه های حمایت تحصیلی مواجه هستند دشوارتر می‌باشد.

عدم حضور در محیط مدرسه برای این کودکان به معنی محرومیت کامل از آموزش است. چرا که آنها شرایط و امکانات آموزش و تحصیل به صورت مجازی را نداشته و عموما در محیط خانه نیز از کسی برای فراگیری درس های خود بهره‌مند نیستند.

عدم حضور کودکان کار در مدارس علاوه بر ایجاد محرومیت کودکان از تحصیل، بر سلامت جسمی و روحی کودکان کار تأثیرات سو فراوانی دارد.

محیط زندگی و کار این کودکان اغلب محیط‌های سالمی نیست و اغلب کودکان دچار آسیب‌های جسمی، روحی می‌شوند. اما حضور در مدرسه می‌تواند برای ساعاتی کودکان کار را از این محیط‌ها دور کند.

قانون چه دستوری می دهد؟

قوانین بین المللی و داخلی بر لزوم آموزش تأکید دارند. به طور مثال اصل 30 قانون اساسی دولت را موظف کرده تا وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و همچنین پیمان نامه حقوق کودکان دولت ایران را به فراهم نمودن مقدمات تحصیل اجباری و رایگان برای کودکان موظف نموده است.

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیز آموزش و پرورش را مکلف نموده تا موارد عدم ثبت نام و موارد مشکوک ترک تحصیل اطفال و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه را به سازمان بهزیستی کشور و یا دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه اعلام نموده و اقدامات لازم جهت ثبت نام و پوشش تحصیلی آنها تا پایان دوره متوسطه را فراهم نماید.

مجازات منع کودکان از تحصیل چیست؟

فردی که موجب برهم خوردن سلامت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان شود و زمینه آن را فراهم کند مرتکب جرم گشته و به حبس از 3 ماه و یک روز تا 6 ماه و 10 تا 20 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می کند که این مجازات شامل والدین و سرپرست کودکان نیز می شود.

230728