محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

سیاست آمریکا در خاورمیانه تغییر می‌کند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، تفاوت آشکار سیاست‌های ترامپ و بایدن در منطقه خاورمیانه را تشریح کرد.

خبرنگار سیاسی پرسون گفت‌وگویی با قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه و دیپلمات سابق کشورمان در خصوص تغییر و یا تداوم سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه داشته که به شرح ذیل است.

قاسم محبعلی بیان کرد: تغییراتی در سیاست آمریکا در خاورمیانه بر اساس وعده‌های حزب دموکرات و آقای بایدن در مناظره‌های انتخاباتی قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: تغییرات مدنظر در سیاست ترامپ در خاورمیانه در پلتفرم 2021 حزب دموکرات منتشر شده است. آن ها اعلام کردند در صورت انجام تعهدات از سوی ایران به برجام بازمی‌گردند. حقوق بشر را به عنوان یکی از پایه‌های روابط میان متحدین در منطقه قرار می دهند. این موضوع قطعا تغییرات قابل توجهی در روابط آمریکا و کشورهایی از خاورمیانه مانند عربستان، مصر و حتی ترکیه ایجاد می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: دموکرات ها و در رأس آنان بایدن اعلام کرده دیگر به کشورهایی نظیر عربستان چک سفید امضا نداده و چشم بسته از این کشور حمایت نمی کند.

محبعلی در رابطه با سیاست بایدن در جنگ یمن گفت: رییس جمهور جدید آمریکا از حمایت لجیستیکی و اطلاعاتی دشمنان یمن صرف نظر کرده و معتقد به حل و فصل این جنگ از طریق مذاکره است.

وی در خصوص تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی بیان کرد: آمریکا همچنان به تأمین امنیت و مدیریت اسراییل متحد است اما بر اساس برنامه‌های اعلامی حزب دموکرات، بایدن از ادامه شهرک سازی و انضمام سرزمین های فلسطینی به اسراییل حمایت نمی کند. ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری بایدن خواهان تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسراییل است.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه تصریح کرد: دیدگاه بایدن با سیاست ترامپ مبنی بر حمایت همه جانبه و چشم بسته از اسراییل تفاوت آشکاری دارد. در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل شناسایی و سفارت آمریکا به این مکان منتقل شد؛ انضمام جولان و بخشی از کرانه باختری و رود اردن به اسراییل توسط آمریکا به رسمیت شناخته شد؛ همچنین از شهرک سازی ها حمایت شد.

محبعلی بیان کرد: ترامپ به کشورهای عربی فشار زیادی در رابطه با عادی سازی روابط با اسراییل وارد کرد. ضمن این که ترامپ با خروج از برجام و ترور سردار قاسم سلیمانی درصدد فشار به ایران بود.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان گفت: تمام این موارد نشان از تفاوت در وعده ها و برنامه های بایدن و ترامپ در منطقه خاورمیانه دارد. تحقق این مسائل بستگی به سیاست داخلی آمریکا و سیاست خارجی کشورهای منطقه دارد.

محبعلی در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام گفت: برجام یک موضوع دوطرفه میان ایران و آمریکا است. این مسئله نیاز به اقدام دیپلماتیک از سوی دو کشور دارد. ایران باید کاهش تعهدات خود در برجام را متوقف کند. آمریکا نیز ضمن بازگشت به برجام تحریم ‌های هسته‌ای را متوقف کند. این اتفاقات یکباره رخ نمی دهد و نیاز به مذاکرات دوجانبه در چهارچوب گروه 1+5 است تا شرایط مناسب برای بازگشت آمریکا به برجام و ایران به تعهداتش فراهم شود.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در پایان تأکید کرد: در صورتی که تشنج در مناسبات ایران و آمریکا رفع شود کشورهای حاشیه خلیج فارس همان طور که با قطر آشتی کردند در رابطه با ایران همین اقدام را خواهند داشت.

229851