مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل:

۲۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در جاده های استان اردبیل مستقر است

۲۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با ۴۲۰ نیروی انسانی در قالب ۸۰ گروه راهداری در جاده های استان اردبیل مستقر است

به گزارش سایت خبری پرسون، کلیم الله وثوقی افزود: راهداران تلاش می‌کنند تا راه‌ ارتباطی ۵۰۵ روستای باقیمانده در شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار، مشگین شهر، گرمی، خلخال، کوثر و نیر را امروز بازگشایی کنند و از فردا راه‌های ارتباطی تمامی روستاهای استان باز خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارش برف در شهرستان های خلخال، مشگین شهر، نیر و کوثر به ثبت رسیده است، اظهار کرد: اولویت راهداری برف روبی جادههای اصلی و فرعی است و بعد از برفروبی آنها راههای روستایی برفروبی و بازگشایی میشود.

وی با بیان اینکه بدنبال بارش برف ماموران راهداری نمک‌پاشی و برفروبی در جاده‌های استان را آغاز کرده‌اند، اضافه کرد: امسال برای بازگشایی جاده‌های استان ۲۸ هزار تن شن و نمک خریداری و در انبارها و راهدارخانه‌ها ذخیره شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: ۲۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با ۴۲۰ نیروی انسانی در قالب ۸۰ گروه راهداری جهت انجام عملیات برفروبی و بازگشایی در محورها و گردنه‌های استان اردبیل مستقر هستند.

وثوقی با تقدیر از همکاری و تلاش پلیس راه، هلال احمر، اورژانس جاده‌ای و سایر نیروهای امدادی از استقرار گروه‌های راهداری در تمام جاده‌های استان خبر داد و گفت: با تلاش همکاران این اداره کل تاکنون هیچ مورد خاصی از گرفتار شدن مسافران در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر گزارش نشده است.

او با بیان اینکه ۱۳۹ سامانه هوشمند نظارت و کنترل در جاده‌های استان نصب شده است، از رانندگان خواست به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت با رعایت سرعت مطمئنه رانندگی کرده و وسایط نقلیه خود را مجهز به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ کنند تا سفر راحت و ایمنی داشته باشند

وی از مردم و مسافران خواست با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

لازم به ذکر است، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان، ۳۰ بخش، ۷۳ دهستان، ۲۹ شهر و در مجموع هزار و ۸۶۳ روستا و آبادی دارد.

منبع:ایرنا

229332