به گزارش پرسون، کامبیز دیرباز در مستند «بوی خون» درباره ایفای نقش شهنام در سریال «آقازاده» گفت: این نقش برای من یک چالش بود چون یک نقش کم حرف بود و دوم اینکه بعد از سریال «تب سرد»، اولین نقش منفی را بازی میکردم. نقشهای ضد قهرمان زیادی در این مدت بازی کردم اما شخصیتی که طعنه بزند به سمت منفی و کفه منفی بودنش سنگینتر باشد را بازی نکرده بودم.
وی در پاسخ به اینکه آیا مشابه چنین شخصیتی در جامعه ایرانی وجود دارد، گفت: اینکه ما به ازای این شخصیت وجود دارد یا نه، من نمیدانم. شاید برای اینکه نمیدانم در دنیای گانگسترهای وطنی چه خبر است! ولی بهرحال تفاوتی که با گانگسترهای هالیوودی دارد، واکنشهای احساساتی و کنترل شدهای است که بعضی مواقع از خود نشان میدهد.
این بازیگر درباره همبازیهایش بیان کرد: به هرحال بهرامی بال متفکر نیما بود و شهنام بال عملیاتیاش و رفتار و حرف زدن این شخصیتها با هم فرق داشت. سالهای سال است که با امیر آقایی از دوران تئاتر آشنا هستم و با امین هم کارکرده بودم. این باعث میشد که شناخت خوبی نسبت به هم داشته باشیم و هرکس وظایف خودش را بداند و کار خودش را در صحنه بکند.
دیرباز یادآور شد: وقتی فیلمنامه به عنوان بستر کار، فیلمنامه درستی باشد. قبل از این یک نفر خودش را روی کاغذ جای شخصیت قصه گذاشته و حالا باید این شخصیت را زنده کنیم. اگر این اتفاق افتاده باشد، آن وقت این مثلث یعنی من، امیر و امین، ترکیب جذابی میشود که خودم اعتقادم دارم جذاب از کار درآمده است.
وی افزود: به نظرم شخصیت شهنام از آن شخصیتهایی است که مناسب فصل دوم سریال است. چون همیشه یک علامت سوالی کنار این آدمهاست. با اینکه کم حرف هستند اما واکنشهایی غیرمنتظره دارند. باید پاسخی برای این علامت سوالها باشد یا اینکه بیننده همیشه منتظر میماند تا یک جایی علامت سوالها به جواب برسد
بازیگر فیلم «دختران انتظار» درباره همکاری با بهرنگ توفیقی و حامد عنقا توضیح داد: من و بهرنگ توفیقی تقریبا چشم بسته همدیگر را پیدا میکنیم. من دکوپاژهای بهرنگ را دوست دارم، خصوصا وقتی که فیلمبردار مسلطی دارد که میتواند ۲، سه دوربین را باهم تنظیم کند. این به بازیگر فرصت میدهد که تکرارهای کمتری در صحنه داشته باشم. در وضعیت الان، وقتی یک سکانس را میخوانم، دیگر میدانم که بهرنگ قرار است این سکانس را چگونه بگیرد.
دیرباز تاکید کرد: درباره پلان خوب برای بازیگر کم حرف اشاره کرد، مصداقش همینجا معلوم میشود که کارگردان خوب باعث میشود، بازیگر کم حرف هم به چشم بیاید. هماهنگی حامد عنقا با بهرنگ توفیقی یک جور تجربه و پختگی است که حاصل همکاری در چند پروژه بوده. این خودش یک مزیت است.
وی تصریح کرد: حامد عنقا قصهنویس و قصهگوی خوبی است. این را به عنوان یک تماشاچی حرفهای میگویم که اغلب فیلم و سریالها را میبیند. باید ببینم و باید علت اینکه بعضیها نمیبینند را بپرسیم. مثل فوتبالیستی که فوتبال لیگهای دیگر را نمیبیند و از دنیای فوتبال بیخبر است. به هرحال به عنوان یک بازیگر باید ببینیم در سینما و تلویزیون، باید ببینیم که چه کسی چه کاری انجام داده.
بازیگر فیلم «نغمه» ادامه داد: من به عنوان یک بیننده ایرانی، قصهگویی ایرانی را دوست دارم. برای همین شاید یک سری ژانرها مثل ژانر وحشت در سینما و تلویزیون ما جواب نداده چون تماشاچی ایرانی، قصه گویی را دوست دارد و حامد عنقا قصه گوی خوبی است. او همچنین تهیه کننده بسیار مهربانی است که آدم دوست دارد همیشه با او کار کند.
امیدوارم ریشه این هیولاها زودتر خشکیده شود
وی درباره اولین تصویری که از شنیدن نام آقازاده در ذهنش نقش میبندد، گفت: متاسفانه تصویری منفی! شرایط به شکلی شده که ناخودآگاه، آدم را به یک دنیای منفی پرت میکند. درحالی که میتواند به این شکل نباشد. مثل همین واژه سلبریتی که تا میشنوند، منتظرند چیز بدی باشد.
دیرباز ادامه داد: فکر میکنم این سریال از آن کارهایی است که هم وجه مثبت و هم وجه منفی آقازاده را به تماشاگر نشان میدهد تا به بیننده بگوید یک آقازاده میتواند آقازادهای سالم و دست و حسابی باشد و امکان دارد آقازاده دیگری هم نباشد. در واقع این سریال آن چیزی را که مردم عادی از پشت صحنه زندگی آقازادهها نمیدانند شکار میکند.
این بازیگر در پایان درباره محسوسترین تاثیری که آقازادهها در زندگی شخصیاش گذاشتهاند، خاطرنشان کرد: اینها هیولاهای امروز جامعه هستند. هر چقدر که فساد مالی اینها بیشتر میشود، شکاف و فاصله طبقاتی جامعه هم افزایش مییابد. من که پدرو مادرم هر ۲ بازنشسته دولت هستند و زندگیشان با حقوق بازنشستگی میگذرد، نگران سَرِ برج و آخر برج هستند. من هم از جنس همین مردم هستم و در خانوادهای بزرگ شدم که همه مشغول کار بودهاند. طعم زندگی کارمندی را چشیدهام و صد درصد این موضوعات بر زندگی و خانواده من تاثیر میگذارد. امیدوارم ریشه این هیولاها زودتر خشکیده شود.
مستند «بوی خون» به کارگردانی وحید سعیدی و نویسندگی احمد رنجبر، روایتی از متن و حاشیه سریال «آقازاده» است. این مستند به تهیهکنندگی سید امیر موسوی نیا یکشنبهها در سامانه های نماوا و فیلیمو منتشر میشود.