تولید تخم مرغ 55 درصد مازاد نیاز استان است؛

کمبود تخم مرغ در بازار یزد علی رغم ادعای مسئولان!

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت : در سال ۱۳۹۸ روزانه به طور متوسط حدود ۸۵ تن و در سال بیش از ۳۰هزار تن تخم مرغ در استان یزد تولید شده که با توجه به مصرف روزانه ۳۶ تنی ، ۵۵درصد بیش از مصرف استانی بوده است .

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، تخم مرغ ماده غذایی شناخته شده ای است که از نظر کیفیت بعد از شیر مادر و در رتبه دوم قرار می گیرد.

تخم مرغ نه تنها یکی از با کیفیت ترین منابع پروتئینی است بلکه تقریبا” دارای تمامی ویتامینها (بجز ویتامین C) و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است. به عبارت دیگر، تخم مرغ بهترین منبع پروتئینی است که حاوی ویتامینها و مواد معدنی ضروری نیز است که به عالی ترین وجه ممکن بسته بندی شده است. آنچه که همیشه در مورد تخم مرغ در ذهن متصور می شود خاصیت تغذیه ای آن است ولیکن تخم مرغ دارای اثرات دیگری نیز می باشد که این ماده پروتئینی با ارزش را از سایر مواد غذایی مجزا می سازد.


مصرف یک تخم مرغ درروزبه حفظ سلامت چشم هاکمک می کندواگرتخم مرغ باماده “لوتئین “غنی شده باشدمی تواندازبروزنابینایی نیزپیشگیری کند‏.‏ ‏.‏ لوتئین یک رنگدانه زردرنگ است که بطورطبیعی درزرده تخم مرغ، ذرت و هویج یافت می شودوازبروزاستحاله ماکولاچشم پیشگیری می کند محققان به منظورافزایش مقدارلوتئین تخم مرغ ,به مرغهاخوراک ذرت یاسویادادندکه بالوتئین جامداستخراج شده ازگل همیشه بهارو سایرگیاهان غنی شده بود.

تخم مرغ غذای کامل برای یک فرد می باشد زیرا سرشار از پروتئین و دارای مواد سفیده ای است. تخم مرغ علاوه بر پروتئین و مواد سفیده ای دارای مواد معدنی از جمله، کلسیم، فسفر، آهن، کلر و گوگرد، ویتامین های گوناگون، مواد آلی، مواد چربی و کمی قند است.

وی گفت: به طور کلی ساختمان تخم مرغ دارای ۳۵ عنصر مختلف می باشد. زرده تخم مرغ سبک و طبیعت آن گرم است و سفیده سنگین و با طبیعتی سردتر می باشد و طبیعت پوسته خارجی آن هم سرد و خشک است. تخم مرغ خام زود هضم و تخم مرغ نیم بند(عسلی) و آب پز(سفت) دیر هضم می باشد.

با افزایش قیمت نهاده های دامی در سایه عدم تخصیص یارانه ارزی به این محصول؛ قیمت تخم مرغ نیز افزایش سرسام آوری پیدا کرد هر چند قیمت گذاری دستوری دولت تا حدودی قیمت این ماده غذایی را کاهش داده اما باز هم نتوانسته بازار آشفته آن را سامان بخشد.

بر اساس پایش های میدانی خبرنگار پرسون در حال حاضر تزریق تخم مرغ به بازار به صورت قطره چکانی صورت گرفته و در استان یزد که تولید کننده این محصول به شمار میرود کمبود این محصول کاملا محسوس است.


بیشتر بخوانید؛

جزییاتی از قاچاق تخم مرغ


حسین محمدزاده در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار پرسون؛ علت گرانی تخم مرغ را کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی دانست و افزود در حال حاضر در استان قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها۱۴۰۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۱۶۹۰۰ تومان تعیین شده و از این به بعد تخم مرغ در سراسر استان با این قیمت به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ روزانه به طور متوسط حدود ۸۵ تن و در سال بیش از ۳۰هزار تن تخم مرغ در استان یزد تولید شده که با توجه به مصرف روزانه ۳۶ تنی، ۵۵درصد بیش از مصرف استانی بوده است گفت: در حال حاضر تعداد ۴۰ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۲/۷ میلیون قطعه به ویژه در شهرستانهای مهریز و یزد فعال هستند که در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۰هزار تن تخم مرغ به بازار داخلی و خارج از استان عرضه کرده اند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه به ازای تولید هر کیلو تخم مرغ نزدیک به ۲ کیلوگرم نهاده مورد نیاز است اظهار داشت: استان تاکنون در تامین پولت ( نیمچه ها ) مشکلی نداشته و کمبودهایش در این زمینه را از استانهای قم ، تهران و مشهد تامین کرده است.

هر چند علی رغم ادعای مسئولان همچنان شاهد آشفتگی در بازار تخم مرغ هستیم اما امیدواریم این موضوع هرچه زودتر مرتفع شود.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

228491