بررسی پرونده یک اپلیکیشن نوظهور؛

«شاد» کام دانش آموزان را تلخ کرد

اپلیکیشن «شاد» به علت نوظهور بودنش و نیز نبود بسترهای آموزش فضای مجازی در کشور، مشکلات بسیاری را بر دانش آموزان و والدین آنها به وجود آورده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، بعد از انتشار ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس در تمام سطوح، مسئولان وزارت آموزش و پرورش به دنبال یافتن راهی برای تداوم آموزش ها و جلوگیری از دور شدن دانش آموزان از کلاس و درس شدند.

بعد از مدت زمانی که تکالیف درسی در شبکه های مختلف سیما برای دانش آموزان پخش می شد، این رویه مشکلات خود را داشت، بنابراین مسئولان به دنبال یافتن راه حل بهتر و کارآمدتری برای آموزش ها بودند.

در این روش جدید می بایست آموزش ها دو طرفه باشد، بدین معنا که دانش آموز خود نیز نقش فعالی در برنامه های درسی داشته باشد و تنها یک شنونده صرف نباشد.

بنابراین اپلیکیشن «شاد» از سوی وزارت آموزش و پرورش رونمایی شد، برنامه های که می توانست کلاس های درس را به صورت مجازی برگزار کند و از سوی دیگر به نوعی یک ارتباط دو سویه بین آموزگار و دانش آموز را ایجاد می کرد.

برنامه «شاد» در نفس خود، برنامه ای کارآمد بود، ولی «شاد» به مانند دیگر طرح ها به علت نداشتن زمان کافی و... در عمل یک اپلیکیشن عقیم بود.

با مطرح شدن برنامه «شاد» چندین هفته طول کشید که این اپلیکیشن به تدریج در بین قشر دانش آموزان شناخته شود.

اما مهمترین و اصلی ترین مشکلات این برنامه بر می گشت به دو اصل؛ یکی تهیه گوشی های موبایل هوشمند و دیگری وجود اینترنت در برخی از مناطق کشور و استان کردستان.

در بحث اول با توجه به تورم و گرانی، تهیه یک گوشی موبایل هوشمند که دانش آموز بتواند از طریق آن به برنامه «شاد» دسترسی داشته باشد خود به یک دغدغه بزرگ برای والدین به ویژه آن دست از پدر و مادران کم درآمد تبدیل شد.

از سویی دیگر بخشی از مناطق روستایی در کردستان نه تنها در بحث آنتن دهی تلفن همراه به عنوان «نقطه کور» شناخته می شدند، بلکه امکان استفاده از اینترنت پرسرعت در آن مناطق سخت و تقریبا غیرممکن بود.

باید این حقیقت را بیان کرد که بسیاری از خانواده بعد از گذشت نزدیک به 10 ماه از راه اندازی برنامه شاد، هنوز در حال پرداخت اقساط گوشی های هوشمند فرزندان خود هستند که این یک بار روانی ـ اقتصادی بر دوش والدین است.

عدم دسترسی به برنامه شاد در برخی از مناطق روستایی خود مشکل دیگری است که همواره دانش آموزان را عذاب می دهد.


بیشتر بخوانید؛

پرورش استعدادهای ورزشی دانش آموزان در بستر شاد

آموزش دانش آموزان پایه اول از طریق شبکه شاد بدون همیاری والدین ممکن نبوده و نیست


در کل می توان گفت که برنامه «شاد» علیرغم اینکه بسیاری از مسئولان آمارهای امیدوارکننده ای از آن اعلام می کنند در باطن خود دچار مشکلات بسیاری بوده و هست که باید بدون هیچ گونه حب و بغض متولیان امر این مشکلات را قبول کنند و از فرافکنی و... به شدت پرهیز نمایند.

سعید عزیزی؛ مشاور درسی و تحصیلی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: کرونا یک تلنگر بزرگ به مسئولان کشور بود تا خود را برای چنین وضعیتی آماده کنند به ویژه آموزش و پرورش در این میان به عینه با مشکلات بسیاری مواجه شد.

این مشاور درسی و تحصیلی ادامه داد: آغاز برنامه «شاد» در همان روزهای نخستین با مشکلات بسیاری روبرو بود و باعث اتلاف وقت بسیاری گردید البته مشکل تنها به نصب و راه اندازی این اپلیکیشن ختم نمی شد، تهیه گوشی هوشمند بزرگترین مشکل برای خانواده ها بود و این مشکل زمانی بدتر و حادتر می شد که یک خانواده چندین دانش آموز داشت.

وی تاکید کرد: به هر طریق ممکن والدین گوشی های همراه را تهیه کردند حال چه سختی هایی در این راه متحمل شدند، بماند.

عزیزی با اشاره به اینکه توفیق اجباری ورود به برنامه شاد مهمترین مشکل دانش آموزان و برخی از خانواده ها بود، گفت: راه اندازی این برنامه که در مدت زمانی کوتاه و با مشکلات زیرساختی انجام گرفت به عینه همه ما را با مشکلات بسیاری روبرو ساخت.

این مشاور درسی و تحصیلی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات و فراز و نشیب هایی که اپلیکیشن شاد بر خانواده ها و دانش آموزان تحمیل کرد، این بار روانی برنامه شاد بود که روز به روز و هفته به هفته خود را عیان تر می کرد.

عزیزی تاکید کرد: عدم آشنایی دانش آموزان و حتی والدین با آموزش های مجازی، باعث ایجاد استرس درسی، بی میلی به ادامه تحصیل در این فضای جدید، بالا گرفتن مشاجرات بین دانش آموزان و والدین و... تنها بخشی از مشکلاتی است که در حال حاضر این برنامه هنوز هم به دنبال خود دارد.

در حال حاضر دانش آموزان برخی از مناطق روستایی در استان کردستان عملا هیچ گونه دسترسی به برنامه شاد از ابتدا تاکنون نداشته و ندارند و این مشکل تا امروز به روش های مختلف کم و بیش رفع شده است.

اما باید از مسئولان وزارت و آموزش پرسید که در صورت تدوام تعطیلی مدارس، آیا برنامه اپلیکیشن «شاد» در همین لِول و سطح خواهد ماند؟ اگر برنامه شاد در همین مقطع کار خود را انجام دهد بی شک باید منتظر مشکلات بسیار دیگری باشیم که هنوز از آنها بی خبر هستیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

228192