گزارش پرسون از دربی نود و چهارم؛

آیا جدال حساس سرخ آبی های پایتخت برنده خواهد داشت؟

کمتر از چند ساعت به برگزاری حساس ترین دیدار لیگ برتر فوتبال کشور یعنی نبرد استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی باقی مانده و باید منتظر ماند و دید نتیجه این دیدار حساس برای هر دو تیم چه خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سوت آغاز نود و چهارمین دربی پایتخت در حالی از چند ساعت دیگر نواخته خواهد شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای دومین بار پیاپی از حضور هواداران پرشور و میلیونی دو تیم در ورزشگاه آزادی خبری نیست. این دیدار به قدری در طی سالیان اخیر جذاب و پر از حاشیه بوده است که حتی در بدترین شرایط نیز هواداران جذب تماشای آن می شوند و مسائلی همچون آلودگی هوا و ویروس کرونا را از یاد می برند.

شاید این دیدار همانند سایر مسابقات فوتبال نود دقیقه باشد. اما حواشی مربوط به آن به دلیل حساسیت بالا و رقابت قدیمی سرخآبی ها از چندین هفته قبل شروع شده و شاید تا ماه ها نیز ادامه داشته باشد. برای مثال دربی معروفی که پرسپولیس توانست بازی دو بر صفر باخته را در ده دقیقه و در حالیکه یک بازیکن ار حریف کمتر داشت، به برد سه بر دو تغییر دهد و ایمون زاید، مهاجمی که شاید بهترین روز فوتبالی اش را در دربی پایتخت سپری کرد به کابوسی همیشگی برای تیم استقلال و هوادارانش تبدیل شد.

همچنین دربی معروف دیگری که استقلال توانست با شوت سهمگین سرمربی کنونی خود یعنی محمود فکری و ضربه سر زیبای مدافع جنجالی اش یعنی پیروز قربانی در دقایق پایانی به برد شیرین سه بر دو دست یابد و یک بازگشت رویایی در دربی پایتخت برای آبی ها رقم بخورد تا همواره نقل محافل ورزشی در بین آبی پوشان باشد و این برد در حالی برای استقلال رقم خورد که شاید در طی سالیان اخیر شاهد بهترین تیم استقلال در تاریخ بوده ایم.

اما در این بین جنجالی ترین دربی تاریخ، پنجاهمین تقابل سرخآبی ها باشد که مهدی هاشمی نسب برای استقلال گل زد و علی کریمی هم ناجی پرسپولیس شد و بعد از بازی و با تصمیم کمیته انضباطی فوتبال، ۹ بازیکن رنگ محرومیت های دو هفته ای تا یک ساله را به خود دیدند.

حالا و در بیست و دومین روز از زمستان آخرین سال قرن، دربی پایتخت در حالی برگزار می شود که دو تیم از شرایط کاملا متفاوتی برخوردار هستند و باید منتظر ماند و دید در پایان تفکرات کدام سرمربی بر دیگری غالب خواهد شد و هواداران کدام تیم مشعوف از برد تیم محبوبشان خواهند گردید.

استقلال تهران درحالی پای به این دیدار خواهد گذاشت که شروع خوبی با محمود فکری در این فصل نداشت و انتقاداتی در خصوص نحوه بازی این تیم همواره مطرح می شد. اما با گذشت زمان، شرایط کمی بهتر شد و آبی های پایتخت توانستند در سه دیدار اخیرشان به سه برد متوالی و کسب امتیازات کامل دست یابند و از حالا از لحاظ روحی در بالاترین آمادگی ممکن قرار دارند.

ضمن اینکه استقلال برای دیدار امروز هیچ محروم و مصدومی ندارد و شاگردان فکری در بالاترین حد آمادگی جسمانی هستند و خط حمله این تیم شامل مهدی قایدی، ارسلان مطهری و شیخ دیاباته قطعا می توانند روز سختی را برای مدافعان باتجربه و سخت کوش پرسپولیس رقم بزنند. محمد نادری، مدافع فصل قبل قرمزها که حالا در جمع استقلالی ها حضور دارد نیز از دیگر نکات جالب و البته جنجالی آبی ها در دیدار امروز است.

از سوی دیگر اما پرسپولیس از سه دیدار اخیر خود به کسب سه امتیاز و سه تساوی رضایت داده که کمی نگرانی هواداران و همچنین پیشکسوتان این تیم را به همراه داشته است. قرمزها اگرچه خوب بازی می کنند، اما در امر گلزنی موفق نیستند و همین مساله پاشنه آشیل این تیم در دربی امروز نیز می تواند باشد و لذا فشار را روی دوش مهاجمین جوان این تیم بیشتر از قبل خواهد کرد.

ناکامی پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و درحالیکه همگان منتظر قهرمانی این تیم بودند، سبب شد تا فشار روحی و روانی بر بازیکنان این تیم مضاعف شود و این امر به خوبی در دیدارهای اخیر قرمزپوشان مشخص است. از طرفی هواداران پرشور و میلیونی پرسپولیس امیدوارند همین مساله باعث افزایش انگیزه سرخ پوشان برای دربی امروز باشد و این تیم بتواند با برتری و کسب سه امتیاز در این دیدار به روزهای خوب و همچنین به جمع مدعیان بازگردد.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد و همواره در دربی های پایتخت دیده شده است، عدم تاثیر رتبه و شرایط سرخآبی ها در این دیدار است و به روایتی دربی شرایط خاص خودش را دارد. یعنی اگر فرض کنیم شرایط جدولی و روحی و روانی استقلال از پرسپولیس بهتر است، این امر نمی تواند دلیل برتری آبی ها بر قرمزها در دیدار امروز باشد و در بسیاری از رویارویی های این دو تیم نتیجه عکس به دست آمده است و تیمی نتیجه گرفته که از لحاظ فکری و همچنین شرایط روحی در دربی از آمادگی بالاتری برخوردار بوده باشد.

از دیگر نکات جالب توجه دربی نود و چهارم، انتخاب رضا کرمانشاهی برای قضاوت این دیدار است که با حواشی نیز همراه بوده و گویا تا چند شب پیش قرار بود داور دیگری دربی را سوت بزند و به یکباره قضاوت این دیدار حساس به داور پاکدشتی کشورمان رسید که امید است بتواند قضاوت درست و بدون نقصی داشته باشد.

آلودگی هوای پایتخت نیز از دیگر نکات حاشیه ای این دیدار است که با واکنش وزارت بهداشت مبنی بر لغو دیدار و برگزاری آن در زمان دیگری همراه بود که در نهایت این مساله تصویب نشد و نود و چهارمین دربی حساس پایتخت راس ساعت 16:35 در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار خواهد شد.

در پایان باید امیدوار بود که شاهد دیداری جذاب و پرگل از جانب هردوتیم باشیم و دیگر خبری از تکرار مساوی های سریالی در دربی نبوده و هر دو تیم برای برد که به نوعی شش امتیازی نیز محسوب می شود، پای به میدان بگذراند و لذا برای تحقق این امر تنها لازم است چند ساعت صبور باشید.

گزارش از محمدرضا طارمی

228082

مطالب مرتبط