کاووسی در گفت‌وگو با پرسون؛

رییس جمهوری دوباره ترامپ مساوی با دلار40 هزار تومانی بود

یک کارشناس بانکی گفت: در صورت پذیرش FATF ارتباطات مالی ما با دنیا بهترمی شود و جو روانی پذیرش FATF در کاهش قیمت ارز موثر است.

یوسف کاووسی کارشناس ارشد بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص ثبات فعلی قیمت دلار بیان کرد: ثبات فعلی قیمت دلار نتیجه چندماه بی ثباتی قیمت دلار است. بعد از انتخابات آمریکا قیمت دلار در مرز 25 الی 26هزار تومان باقی ماند.

کاووسی بیان کرد: با توجه به عرضه و تقاضایی که درسامانه نیما وجود دارد، تقاضاها را وزارت صمت از طریق ترخیص کالا از گمرگ و فشار بر اشخاص برای ارایه ارز تأمین می کند. ارز اشخاص به این صورت است که برخی از افراد در خارج از کشور ارز داشتند ولی در سامانه ثبت نمی شد. از زمانی که ارز اشخاص اعتبار پیدا کرد و در سامانه نیما به رسمیت شناخته شد، مقدار زیادی از تقاضا ها از این طریق تامین می شود. لذا فشاری به بازار اصلی وارد نکرد و توانست قیمت را در این سطح نگه دارد.

وی در پاسخ به سوال، در صورت تصویب FATFو استقرار دولت بایدن آیا امکان ریزش قیمت دلار وجود دارد؟ پاسخ داد: تصویب FATF موافقان و مخالفان بسیاری دارد و در حال حاضر مسئولین دستور بررسی مجدد این معاهده را دارند. کسانی عهده دار بررسی مجدد FATF هستند که با این معاهده مخالف می باشند و هیچ گونه علم بانکی ندارند که بدانند این معاهده در سرنوشت اقتصادی کشور چه قدر تأثیرگذار است و از الزامات و مقررات اطلاع کاملی ندارند.


بیشتر بخوانید؛

نزدیکی دلار به محدوده قرمز

کاهش قیمت دلار به نفع دولت نیست

پذیرش FATF بازار سرمایه را تخصصی تر می کند


این کارشناس ارشد بانک مطرح کرد: پذیرفتن FATF به معنای خارج شدن از لیست سیاه نمی باشد. در صورت پذیرش FATF در پایان بهمن ماه باید در جلسه اعلام کنیم که اکشن پلن و الزامات FATF را پذیرفته ایم. بعد از آن طبق دستورالعمل ها گزارش تحویل بدیم و در جلسه بعدی FATF که 14 ماه بعد از درخواست ما می باشد رتازه تصمیم می گیرند که آیا ایران را از لیست سیاه خارج کند یا خیر. پس پذیرفتن FATF در شرایط فعلی در کوتاه مدت نمی تواند برعملکرد فعالان اقتصادی تاثیر بگذارد و بر کاهش قیمت دلار حساب کنند.

کاووسی در پایان تصریح کرد: در صورت پذیرش FATF ارتباطات مالی ما با دنیا بهترمی شود و جو روانی پذیرش FATF در کاهش قیمت ارز موثر است. چرا که ورود ارز به داخل کشور از ثبات و قانون برخوردار می شود. انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور تاثیر مثبت خود را بر بازارهای مالی کشور گذاشته است و اگر ترامپ به عنوان رییس جمهور انتخاب می شد، قطعا و بدون شک نرخ دلار بالای 35 هزارتومان بود.

227386