پرسون بررسی کرد؛

چرا سقط جنین قانونی در ایران از محالات است؟

با وجود آمار بالای سقط جنین غیرقانونی و نا ایمن در ایران، همچنان قوانین اجباری در این زمینه اجرا می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی قانونی شدن سقط جنین در آرژانتین توسط مجلس سنای این کشور به تصویب رسیده است. آرژانتین مانند سایر کشورهای آمریکای لاتین سال ها تحت سلطه کلیسای کاتولیک بوده و سقط جنین در این کشور با محدودیت هایی همراه بوده است. در پی تصویب این طرح موافقان قانونی شدن سقط جنین با در دست داشتن پرچم های سبزرنگ به تشویق قانون گذاران و شادی در مقابل مجلس سنا پرداختند. فعالان این حوزه معتقدند تصویب این قانون نتیجه سال ها مبارزه است و از کشته شدن زنان در سقط های مخیفانه جلوگیری می کند.

سقط جنین در ایران قانونی شود

تجربه کشور آرژانتین سبب طرح این سوال شد که چرا در ایران به بحث سقط جنین آن طور که باید پرداخته نمی شود؟ چرا موضوع سقط جنین در ایران در بایکوت خبری است؟ آیا حفظ جان یک زن اهمیتی ندارد؟ آیا امکان تفسیر احکام شرعی با توجه به شرایط زمانه وجود ندارد؟ مسلما زن و شوهر بهترین تصمیم گیرندگان درباره فرزندآوری و یا انصراف از این وضعیت هستند. آیا در ایران بدون این که حقوق قانونی افراد و وضعیت زندگی در نظرگرفته شود صرفا به قوانین اجباری اکتفا می کنیم؟

حق قانونی یک زن درباره پایان حاملگی خود در صورتی سلب می شود که هیچ فکری در خصوص شرایط جسمی و روانی زنان نمی شود. همچنین اهمیتی به آینده فرزندی که متولد خواهد شد. مسلما فرزندی که درشرایط نامناسب زندگی یک زوج متولد می شود در شرایط ایده آلی زندگی نخواهد کرد.

سقط جنین قانونی در ایران

سقط جنین به معنی از دست رفتن محصول حاملگی قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان بیشتر از این اصطلاح برای توصیف هر گونه پایان حاملگی استفاده می‌کنند.

سقط جنین عمدی از نظر دین اسلام گناه بوده و حتی در صورتی که جنین حاصل رابطه غیر مشروع باشد. بنابر احکام شرعی سقط جنین فقط در مواردی که خطر جدی وجود داشته باشد مجاز است. یعنی در مواردی که جنین دارای نقص باشد و یا جان مادر در خطر باشد. تحت این شرایط نیز سقط جنین باید پیش از 4 ماهگی باشد.

طبق گزارش مشاور دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت، روزانه هزار مورد و سالیانه 150تا 350 هزار سقط جنین در کشور رخ می دهد.


بیشتر بخوانید؛

ممنوعیت سقط جنین در لهستان

"سقط جنین" ۳۲ برابر بیشتر از کرونا منجر به مرگ شده است!


سقط جنین غیرقانونی در ایران

بر اساس گفته های کبری خزعلی، رییس شورای اجتماعی زنان در ایران روزانه 2000 مورد سقط جنین غیرمجاز رخ می دهد. یعنی سالانه 600 هزار سقط غیر قانونی در کشور انجام می شود.

طبق گفته یک مقام وزارت بهداشت، سن بالای زن و یا شوهر، بارداری برنامه ریزی نشده، بیماری زن و شوهر، تمایل نداشتن به فرزندآوری و مسائل اقتصادی از عوامل سقط جنین در ایران است.

سقط جنین نا ایمن

در کشورهایی مانند ایران که سقط جنین غیرقانونی است. زنان به سقط جنین نا‌ایمن روی می آورند. در این شرایط پایان حاملگی توسط افرادی که فاقد مهارت های لازم هستند و محیط های غیر بهداشتی انجام می شود.

مرگ و میر زنان، معلولیت ها و عدم باروری ثانویه مشکلاتی است که این روش برای زنان ارمغان می آورد. در صورتی که با قانونی شدن سقط جنین جان بسیاری از زنان حفظ خواهد شد.

گزارش: یگانه بختیاری

227296

نظرات شما ( 1 نظر )

عباداله بهنیا |
سه شنبه 16 دی 139920:51
باسلام
متاسفانه میشنویم که پول دار ها با سفر به کشورهای همسایه وبا استفاده از بهترین امکانات
بهداشتی به راحتی سقط جنین می کنند.
اما مستضعفینی که ناخواسته بار دار شده اند،چون
از عهده هزینه نگهداری وتربیت فرزندشان برنمی آیند،وبیم آن دارند که چنین کو دکی در آینده لات
قمار باز ،اوباش،بی سواد وانگل جامعه شود.
خواستار حذف آن از زندگی خود شده واحساس
گناه می کند چنین شخصی را به جامعه تحویل و
باعث بدبختی او وتحمیل تبعاتش به جامعه شوند
خوبست کسانی که مصربه دنیا آمدن چنین افرادی
هستند،قانونی بگذرانند ،که یا هزینه نگهداری اشان
را به والدینشان بدهند یا در مراکزی آنها را نگداشته
تربیت نمایند.
در غیراین صورت برای احتراز از هرگونه پیامدناگوار
در آینده اجازه سقط جنین را بدهند