فرمول همیشگی دولتمردان؛

جلوگیری از افزایش بیشتر نه کاهش قیمت مسکن

یک کارشناس بازار مسکن گفت: افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن، خانه دار شدن را به یک آرزوی محال تبدیل کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن فلکی کارشناس و فعال بازار مسکن در یادداشتی به پرسون در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن نوشت: مسکن و افزایش بیش از ٥٠٠ درصدی و خارج از عرف آن باعث شده است بی هیچ تردیدی مسکن از کالا مصرفی به کالا سرمایه ای و لوکس و دست نیافتنی تبدیل شود.


البته پیشتر در سلسله یادداشت ها و بیان دیدگاه ها که در رسانه ها منتشر شد پسوند محال را برای خانه دار شدن بسیاری از جوانان با این شرایط و افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن مطرح کردیم که خانه دار شدن به آرزوی دست نیافتنی برای قشر متوسط و ضعیف است.

قطعا به جرات می توان گفت وجه مشترک گفتمان اکثر کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران حوزه مسکن نبود برنامه هدفمند، مشخص و راهبردی سنجیده برای مدیریت بازار مسکن از سوی مسئولین حکایت دارد.
اگر چه تحولات چند ماه اخیر به خوبی نشان میدهد بخت و اقبال مسکن به دلیل کاهش انتظار تورمی جامعه تنها باعث شده است مسکن حداقل افزایش بیش از پانصد درصدی را تجربه نکند!

البته گمان بسیاری از عموم بر این است که مسکن تغییرات خفیفی در این دو ماه اخیر داشته است این درحالی که نگارنده اعتقاد دارد این تغییرات خفیف در اصل توقف افزایش بیش از پانصد درصدی قیمت است نه کاهش قیمت مسکن حتی به صورت خفیف.

به عبارت دیگر جایی برای افزایش قیمت مسکن نمانده است وقتی توانی برای تهیه خریدار وجود ندارد‌.

حال اگر از نگاهی دیگر به موضوع افزایش قیمت مسکن نگاه بیاندازیم مسئولین به جای همت بر چاره جویی برای کاهش قیمت مسکن تمام اهتمام و برنامه خود را ( البته اگر خوشبینانه بگویم اهتمام و برنامه ای وجود داشته باشد) برای نه کاهش بلکه جلوگیری از افزایش بیشتر از ۵۰۰ درصدی مسکن گذاشته اند.

از سوی دیگر توجه به این مهم ضروری است که سطح قیمت ها هم سازنده را مردد در ساخت و حتی پیش فروش مسکن به دلیل نبود تقاضا کرده است و هم خریدار مسکن را فرسنگ ها از خرید یا حتی پیش خرید دور کرده است. پس برای جامعه نه تنها اکنون بلکه برای سالیان دور نیز تهیه مسکن در شرایط حاضر که شاهد رشد ۵۰۰ درصدی قیمت هستیم و از طرفی تدبیر و راهکار و راهبرد مشخصی برای آینده مسکن یافت نمیشود همچنان آرزویی محال است‌.


بیشتر بخوانید؛

نجات از ابر رکود مسکن به عهده کیست؟

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه 1399


راهکار چیست؟

در وهله نخست تغییر دیدگاه نسبت به مسکن به عنوان نیاز اساسی خانواده میتواند از تکرار چند سال یک بار افزایش سرسام آور قیمت مسکن جلوگیری کند‌.

در وهله دوم وظیفه دولت تامین مسکن مناسب برای تمام دهک های جامعه است اگر چه در دولت های مختلف حرکت ها و کارهایی انجام شده ولی هیچکدام نتوانستند به قول ٤٠ساله که در باب مسکن داده شده است جامعه عمل بپوشانند

لذا ساخت مسکن ارزان مانند مسکن مهر، مشارکت دولت با انبوه سازان، احیا و کارآمد کردن تعاونی مسکن ادارات و وزارت خانه ها و از همه مهمتر احیای بافت فرسوده شهر ها میتواند برای ساخت مسکن ارزان و خروج از رکود راهکار موثر و تدبیری اصولی باشد البته اگر اراده ای برای خاتمه دادن به دغدغه ها برای تامین مسکن مردم وجود داشته باشد.

227215