جایگاه هوش مصنوعی در صنعت گردشگری چیست؟

یک فعال بازار گردشگری گفت: هوش مصنوعی دست کم بازار 70 میلیارد دلاری در اختیار دارد و از آن به‌عنوان «آینده همه چیز» تعبیر می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن تقی‌زاده‌انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در این باره اعلام کرد: بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ علاوه بر اینکه بر سبک زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشت، تغییر را به یکی از ویژگی‌های اصلی کسب‌وکارهای مختلف به‌ویژه صنعت گردشگری تبدیل کرد. البته تغییر از مدت‌ها پیش و با ظهور فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی آغاز شده بود، اما وضعیت بحرانی کرونا به آن شتاب بیشتری بخشید.

اکنون تغییرات و اصلاحات عمده در چشم‌اندازها، راهبردها، اولویت‌ها و فعالیت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. الگوهای سنتی بیش از پیش با الگوهای مدرن جایگزین می‌شوند، رویکردها و راهکارها درحال دگرگونی است، جنس چالش‌ها تغییر یافته و به‌طور کلی می‌توان گفت با تغییر پارادایم روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا شاهد تحولی عمیق در عرصه‌ فناوری هستیم که از آن به‌عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» یاد می‌شود و به گفته‌ مدیرعامل گوگل، تاثیرات هوش مصنوعی مهم‌تر و عمیق‌تر از آتش و برق است،‌ افزود: هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصه‌ فناوری، به تحلیل داده‌ها، انجام فعالیت‌های خلاقانه و پیچیده، تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و مدل‌سازی و شبیه‌سازی کمک شایانی کرده و با ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی خدمات، ارزش‌‌افزوده‌ و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌سازد.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، تحلیل رفتار و نیاز گردشگران، ارائه خدمات متنوع امور مشتریان به‌صورت آنلاین و طراحی «چت‌بات» در هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، موزه‌ها و اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و ... است؛ به گونه‌ای‌که در کمترین زمان بدون دخالت انسان می‌توان به کلیه سوالات و درخواست‌های مشتریان پاسخ داد و آنها را راهنمایی کرد و برای خدمات آینده درخواستی گردشگران و افزایش میزان رضایتمندی آنان کاربرد دارد.

رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران گفت: از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جست‌وجوها و دیگر فعالیت‌های کاربر در صفحات وب‌سایت، پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.


بیشتر بخوانید؛

گردشگری؛ صنعتی سرنوشت ساز در توسعه اقتصادی کشورها


به‌عنوان مثال، امروزه وب‌سایت‌های گردشگری قادرند براساس جست‌وجو، نحوه‌ تعامل، ورود اطلاعات، محتوای دریافتی و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب‌سایت رد و بدل می‌شود به نیازها، انتظارات و علاقه‌مندی‌های مخاطب پی برده و براساس آن، انواع محصولات و خدمات جذاب را ویژه‌ کاربر شخصی‌سازی و طراحی کرده یا قیمت‌دهی منعطف به‌وی ارائه کنند یا برای تغییر تمایلات در فصل‌های مختلف پیش‌بینی خدمات مورد نیاز را فراهم کنند.

همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده‌های مالی و تجاری خود را پردازش و ارزیابی کرده و براساس نتایج آن، اقدام به بخش‌بندی مشتریان، قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر، تدوین استراتژی کسب‌وکار و افزایش درآمد و راندمان کاری می‌کنند.

بی‌تردید اهمیت و جایگاه فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم روز به روز فزونی می‌گیرد. هم اکنون هوش مصنوعی دست کم بازار 70 میلیارد دلاری در اختیار دارد و از آن به‌عنوان «آینده همه چیز» تعبیر می‌شود. در گردشگری نیز با توجه به گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین که باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه شده، می‌توان محصولات و خدمات جدیدتر، جذاب‌تر و ارزان‌تری را برای گردشگران تدارک دید و با تبدیل فعالیت‌های سنتی به فعالیت‌های نوآورانه و مدرن، تجربه لذت‌بخشی را در حوزه‌های مختلف گردشگری پیش روی مشتریان قرار داد.

منبع: اقتصادآنلاین

226861