جدیدترین آمار چاقی و لاغری دانش آموزان اعلام شد؛ ۳۰ درصد دارای اضافه وزن و چاقی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از سنجش شاخص توده بدنی بیش از ۱۳ میلیون نفر از دانش آموزان در قالب طرح کوچ خبر داد و گفت: نتایج به دست آمده در طرح کوچ و سنجش شاخص توده بدنی دانش آموزان نشان می دهد ۳۰.۱ درصد بچه های ما دارای اضافه وزن و چاقی هستند که نسبت به پیمایش انجام شده در سال ۹۵ حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، مهرزاد حمیدی در نشست مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان تربیت بدنی و سلامت استان ها با موضوع بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان(کوچ) که از طریق ویدئوکنفرانس و در شبکه شاد پخش شد با بیان اینکه یافته های پروژه کوچ ما را مصمم تر می کند که این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنیم گفت: نتایج این پیمایش، هشدارهای ویژه ای دارد که وقتی شروع کردیم برای ما مکشوف نبود.

وی نتایج به دست آمده در طرح کوچ و سنجش شاخص توده بدنی دانش آموزان را اعلام کرد و گفت: شاخص توده بدنی ۱۳ میلیون و ۲۹۰ و ۷۲۰ دانش آموز مورد سنجش قرار گرفت و مشخص شد ۳۰.۱ درصد بچه های ما دارای اضافه وزن و چاقی هستند که نسبت به پیمایش کاسپین در سال ۹۵ حدود هشت درصد افزایش یافته است و قرنطینگی خانگی، بی تحرکی، تعطیلی مدارس و ریزه خواری از جمله دلایل عمده آن است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شش درصد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر هستند، ۳۰.۱ درصد چاق و دارای اضافه وزن هستند و ۶۳.۹ درصد دارای وزن طبیعی هستند. تنها شاخص توده بدنی حدود یک میلیون دانش آموز را نتوانستیم بگیریم. در بخش دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر، آمار دختران ۵.۷۶ درصد و پسران ۶.۲۴ درصد است و دختران وضعیت بهتری دارند. البته نسبت به سال ۹۵ که خودمان تحقیقی انجام داده بودیم این آمار ۶.۴ درصد بود و اکنون لاغری مقداری نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته است.

وی افزود: در بخش آمار دانش آموزان با وزن طبیعی می توان گفت که ۶۷.۹۶ درصد دخترها و ۵۹.۷۶ پسرها طبیعی هستند. ۸.۲ درصد پسرها، کمتر وزن طبیعی دارند. اینکه چرا دخترها تحرک کمتری دارند، ولی وزن طبیعی شان بهتر است دو فرض دارد، نخست خوردن هراسی است و دیگری توجه بیشتر خانواده ها به سلامت دخترها و تناسب وزن آناست. اما اگر دختران به لحاظ نخوردن و عدم تحرک بخواهند وزنشان را در حالت طبیعی نگه دارند، مشکلات دیگری متوجه آنها می شود.

حمیدی با بیان اینکه به نسبت سال ۹۵، دختران ۲.۱۸ درصد و پسران ۶.۳۰ درصد افزایش وزن و چاقی دارند گفت: آمار ۳۰.۱ درصد تکان دهنده است. مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۵۰ هزار نفر است. این در حالی است که قریب به ۴ میلیون دانش آموز ما اضافه وزن و چاقی دارند که به معنای سونامی بیماری های غیرواگیر در آینده است و یک آسیب مخفی است که کسی به فکر آن نیست و سال های بعد باید روی درمان بیماری های ناشی از آن فکر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۳۷۰ هزار مرگ به علت بیماری های غیرواگیر است و اگر کنترل نشود در آینده وضعیت اسفبارتر خواهد بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین میزان لاغرها را دارند عنوان کرد: از آن سو اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی کمترین دانش آموزان لاغر را دارند. استان های چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی بیشترین میزان دانش آموزان در وزن طبیعی را دارند. از آن سو استان های گیلان، مازندران، تهران، بوشهر کمترین میزان دانش آموزان در وزن طبیعی را دارند و هشدار است.

وی با بیان اینکه همچنین تهران، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی دارای بیشترین میزان دانش آموزان دارای اضافه وزن هستند گفت: استان های گیلان، شهر تهران،مازندران، البرز، بوشهر و خوزستان دارای بیشترین میزان دانش آموزان چاق هستند. در مجموع چهارمیلیون و هزار و ۹۶۳ دانش آموز ما دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شش نمره از درس تربیت بدنی به طرح کوچ اختصاص یافته است، باید استان ها و مربیان در این طرح در ارزیابی اولیه و ثانویه به صورت فعال وارد شوند گفت: باید روی سلامت بچه ها که در منزل در قرنطینه هستند متمرکز شویم. برای معلمین تربیت بدنی و مراقبین سلامت و والدین برنامه های مختلفی دیده شده است.

حمیدی پیشنهاداتی مطرح کرد و گفت: نیمرخ وضعیت ترکیب بدنی دانش آموزان ایجاب می کند این طرح سالانه یا دوسالانه به اجرا گذاشته شود. باید الزام اجرای طرح در قالب ماده واحده به تصویب شورای عالی برسد که نامه درخواستی را به وزیر تقدیم می کنیم. همچنین باید سند ائتلاف کوچ در شورای سلامت به تصویب برسد، این طرح در شورای ورزش همگانی وزارت ورزش به تصویب رسید. طرح توزیع شیر مدارس فعلا متوقف است و باید به صورت هوفمند بین دانش آموزانی که از لاغری مفرط رنج می برند توزیع شود.

226637