پرسون گزارش می دهد؛

آلودگی هوا با چاشنی کرونا

در چند هفته گذشته تهران و ۱۲ شهر دیگر با معضل آلودگی هوا مواجه هستند که با وجود اعمال برخی محدودیت‌های رفت و آمد شبانگاهی و همینطور دورکاری بسیاری از کارمندان و تعطیلی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها میزان آلودگی به وضعیت خطرناک و قرمز رسیده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، ما امروزی‌های قرن بیست و یکم نمی دانیم به کدام ساز مصیبت این قرن برقصیم. از جنگ گله کنیم یا کرونا؟ از آلودگی هوا یا مشکلات اقتصادی؟ فقط مسئولین عزیز جوانی کردن سخت است.
چند روزی که علاوه بر کرونا کلانشهرها باید با آلودگی هوا هم درگیر باشند. مقصر این داستان آلودگی هوا کیست؟ ما مردم مقصریم یا مسئولین مقصر هستند.

طبق اخبار مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور طی پنج روز آینده خبر داد.

در چند هفته گذشته تهران و ۱۲ شهر دیگر با معضل آلودگی هوا مواجه هستند که با وجود اعمال برخی محدودیت‌های رفت و آمد شبانگاهی و همینطور دورکاری بسیاری از کارمندان و تعطیلی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها میزان آلودگی به وضعیت خطرناک و قرمز رسیده است.

متهم اصلی آلودگی هوا در روزهای اخیر

استفاده از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها، متهم اصلی آلودگی هوا در روزهای اخیر هستند اما مسئولین مقصر اصلی را تردد خودروهای فرسوده عنوان می کنند، با این‌حال به‌تدریج مقصرهای دیگراین ماجرا آشکار شدند.

از ریه‌های شهروندان به‌عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود

عضو شورای شهر تهران در 30 آذربیان کرد: بر اساس اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور، از آنجایی که ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند.

نکته قابل توجه این است که رئیس سازمان محیط زیست گفته که آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد و سوالی که وجود دارد این است که چرا جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟

پس از این نمایندگان استان مرکزی نیز تاکید کردند استفاده از این سوخت در نیروگاه به‌جای گاز طبیعی باعث آلودگی شهر اراک شده است و حتی مشکلاتی برای مردم اصفهان نیز ایجاد شده است.

جمعه هفته گذشته محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی هم در اظهاراتی به افزایش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها به دلیل ازدیاد مصرف بخش خانگی در فصل سرد اذعان‌کرد.

با وجود انتقادات شدید اعضای شورای‌شهر تهران مبنی بر مازوت‌سوزی نیروگاه‌های اطراف این شهر به دلیل اینکه کشور به خاطر تحریم نتوانسته این سوخت بسیار آلاینده را صادر کند، اقدام به استفاده در داخل برای جلوگیری از پر شدن مخازن کرده است؛ این موضوع مکررا تکذیب شده است.

ایران می‌تواند به راحتی از راه زمینی مازوت را به عراق برای تولید برق صادر کند بدون اینکه تحریم جلودار این تجارت باشد. همسایه غربی ایران نیز به شدت به گاز و در صورت لزوم مازوت نیازمند است. در روزهای گذشته نیز اخباری منتشر شد که نشان می‌داد ایران صادرات گاز روزانه خود به عراق را ۹۰ درصد کاهش داده است؛ امری که به دلیل بدهی بیش از ۶ میلیارد دلاری این کشور به ایران اتفاق افتاده است. کاهش واردات گاز در عراق خطر خاموشی‌های بیشتر را در این کشور افزایش داده است.

سناریوی کاهش صادرات و به این ترتیب افزایش مصرف داخلی مازوت را نمی‌شود پیگیری بیشتری کرد؛ چراکه فروش داخلی مازوت ممنوع است و صادرات آن در بورس انرژی انجام می‌شود اما همین آمار هم به نوعی محرمانه تلقی می‌شود.

مطالعه که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است، نشان می‌دهد که تاثیرات مخرب آلودگی هوا شمار بیمارانی که به دلیل ابتلا به وضعیت‌های مختلف از نارسایی قلبی گرفته تا عفونت‌های دستگاه ادراری در بیمارستان بستری می‌شوند افزایش می‌یابد.

تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر انسان

آلودگی هوا پیش از این نیز با ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها از سکته‌های مغزی گرفته تا سرطان مغز، سقط جنین و مشکلات بهداشت روان همراه بوده است.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود اینکه فقط به یک مؤلفه آلودگی هوا توجه می‌کنیم، این تأثیرات می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد؛ یک مطالعه در سطح جهان که اوایل امسال منتشر شد، نشان داد که تقریباً هر سلول بدن ممکن است تحت تأثیر هوای کثیف قرار داشته باشد.

پروفسور «فرانسکا دومینیک»، از دانشگاه هاروارد و نویسنده این مطالعه گفت: این مطالعه جامع‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون انجام شده است تا تمام دلایل احتمالی بستری بیماران را در بیمارستان که می‌تواند بر اثر قرار گرفتن در معرض ذرات ریز مرتبط باشد، انجام دهد.

آنها در این مطالعه ۹۵ میلیون مطالبات بیمه را که در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ بر اثر بستری شدن بیماران ۶۵ ساله و بالاتر در بیمارستان‌های آمریکا انجام شده بود را تجزیه و تحلیل کردند.


بیشتر بخوانید؛

چراغ سبز محیط زیست برای استفاده از مازوت/ پای تحریم‌ها به آلودگی هوا هم باز شد

۵ برنامه راهبردی برای کاهش آلودگی هوا


آلودگی هوا می‌تواند به “هر عضو بدن” آسیب برساند

آنها سپس آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دادند و محور توجه خود را بر روی سطوح یک نوع ذره ریز آلاینده به نام «پی.ام. ۲.۵» متمرکز کردند که توسط منابع مختلفی از جمله خودروها و نیروگاه‌ها تولید می‌شود.

محققان با استفاده از داده‌های کیفیت هوا از طیف وسیعی از منابع، توانستند غلظت این ذره آلاینده را برای هر بیمار بر اساس کد پستی وی تعیین کنند.

سپس محققان میزان آلودگی هوا را برای هر بیمار در طی دو روز در حوالی زمانی که به بیمارستان مراجعه کرده بود با میزان سطوح این آلودگی در زمان‌های دیگر مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه تاکیدی بود بر نتایج حاصل از مطالعات قبلی که نشان داده بودند قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض هوای آلوده با ابتلا به وضعیت‌هایی مانند نارسایی قلبی، ذات‌الریه و حمله قلبی ارتباط دارد.

در واقع تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که حتی افزایش اندکی در غلظت متوسط این ذره آلاینده (PM۲.۵) به ازای یک میکروگرم در مترمکعب در طی دو روز با افزایش شمار افراد ۶۵ ساله و بالاتر که به دلیل نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل می‌شدند ارتباط داشت.

به عبارت دیگر، افزایش آلودگی هوا خطر بستری شدن این افراد را در بیمارستان به دلیل ابتلای به نارسایی قلبی تا ۱۴ درصد در بیمارستان افزایش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیماری‌هایی از جمله سپتیسمی (عفونت خون)، بیماری پارکینسون و عفونت ادراری با کیفیت پایین هوا ارتباط داشت.

تجزیه و تحلیل بیشتر محققان نشان داد که آلودگی هوا عواقبی بیش از تنها افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان دارد؛ داده‌ها نشان می دهند که افزایش کوتاه‌مدت ذره آلاینده PM۲.۵ با افزایش متوسط سالانه ۶۳۴ مرگ و حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برای بستری شدن در بیمارستان ارتباط دارد.

ما مردم هم در آلودگی هوا مقصریم

این روزها که دوباره هوای تهران آلوده شده است باید به خودمان تلنگر بزنیم چرا موضوع آلودگی هوا به امری طبیعی در حال تبدیل است؟ چرا خود مردم همکاری برای رفع این معضل انجام نمی دهند؟!
عموم مردم علت اصلی آلودگی هوا را تردد خودروها و ترافیک های شهری می دانند، اما آیا این دو دلیل راه کاری برای حل شدن ندارد؟

چرا به جای آن همه فشار برای بهبود سوخت و کیفیت خودروها، طراحی شهرها را به سمتی نمی‎بریم که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم آسان شود و فضای معابر را به گونه ای طراحی نمی کنیم که تردد دوچرخه به راحتی انجام شود؟!

در تهران، اصفهان، اهواز، یزد، کرمانشاه، مشهد، تبریز، اراک و دیگر شهرهای بزرگ رغبت مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته است و این یک ضعف آشکار برای شهرداری ها و مسئولین مرتبط می باشد.

گزارش از نسترن نعمتی

226599

مطالب مرتبط