نگرانی سهامداران پالایش یکم همچنان ادامه دارد

سید فرهنگ حسینی گفت: برنامه دولت برای فروش سهام در سال ۱۴۰۰ و حجم قابل توجه عرضه‌ها ریسک دیگری به بازار تحمیل کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط این روزهای بازار سرمایه ایران، ‌گفت: بازار در ماه گذشته روند با ثباتی داشت و با رشد نسبی همراه بود و یکی از بهترین عملکرد را بین بازارهای مختلف داشت. گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها حاکی از بهبود قیمت فروش شرکت‌ها و به تبع آن انتظار برای رشد سودآوری است.

این کارشناس بورسی معتقد است، برنامه دولت برای فروش سهام در سال آینده و حجم قابل توجه عرضه‌ها ریسک دیگری به بازار تحمیل نموده است.در دومین عرضه صندوق قابل معامله بورسی(پالایش یکم یا دارا دوم) ETF دولت شاهد زیان بیش از ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاران از روز بازگشایی هستیم. این موضوع سبب جو نگرانی در میان سهامداران و سرمایه‌گذاران تازه وارد و عمدتا خرد شده است.

وی گفت: سهامی که با تخفیف ۳۰ درصدی به صندوق پالایش یکم داده شده، اکنون با بیست درصد زیان معامله می‌شود که نشان دهنده نصف شدن سهام پالایشی‌ها از شهریور ماه تا کنون است. این موضوع اعتماد سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرارداده است و سمت فروش را در کلیت بازار تقویت نموده است.

وی گفت: از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی با رشد مناسبی همراه بوده است و رشد نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی محرکی برای رشد گروه‌های مختلف بازار بوده است. از سمت دیگر، حجم معاملات در وضعیت مناسبی است.

کارشناس بازار سرمایه این را هم گفت: با وجود ثبات نسبی، اما بازار تحت تاثیر چند ریسک اساسی قرار دارد. نخستین ریسک، توقف عرضه سهام مستقیم عدالت از حدود ۴۰ روز پیش است که سبب انباشت تقاضای فروش شده است که می‌تواند به فشار فروش سنگین در نمادهای شاخص ساز منجر شود. از سوی دیگر، وضع دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری در محصولات مختلف و تغییرات قیمت‌گذاری سبب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار شده است.

حسینی همچنین اظهارکرد: در سهام عدالت، دارندگان غیرمستقیم یا به عبارت دیگر، سهامداران شرکت‌های استانی، با معضل صف فروش در عمده نمادهای استانی و عدم بازارگردانی روبه‌رو هستند و عملا امکان فروش سهام خود را ندارند. محدودیت‌های وضع شده در خصوص فروش سهام دارندگان مستقیم سهام عدالت که عملا مالک شرکت‌ها شده اند، سبب انباشت تقاضای فروش در کارگزاری شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، با این حال، راهکارهایی از سوی سازمان بورس برای ایجاد تقاضای سهام عدالت عرضه شده اندیشیده شده تا امکان نقدشوندگی برای عرضه‌کنندگان و فروشندگان سهام عدالت بدون کاهش قیمت قابل توجه ایجاد نماید. به صورت نسبی، قیمت پرتفوی سهام عدالت در گروه‌های فلزی و پتروشیمی وضعیت مناسبی دارد، ولی قیمت پالایشی‌های آن همچنان در حال اصلاح است. در مجموع، بازار وضعیت متعادلی دارد و سهام عدالت نیز وضعیت متعادلی دارد. پیشنهاد می‌شود تا افرادی که نیاز به نقدینگی ندارند، سهام خود را حفظ کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، چشم‌انداز قیمت دلار شفاف نیست و بانک مرکزی سیاست مشخصی در مورد برنامه مدیریت قیمت دلار اعلام نمی‌کند. این موضوع سبب ابهام در عمده بخش‌های اقتصادی و از جمله بازار بورس شده است. دلار از اوج خود بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است و در عین حال، قیمت‌های تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت‌های فعلی را نیز به خود دیده است.

226282