مقتدایی :

طرف‌های برجامی و آژانس باید بدهی خود را با ایران تسویه کنند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه آژانس باید در بالاترین سطح به تکالیف خود در برابر ایران عمل کند، گفت: تمامی کشورهای طرف برجام و آژانس به ایران بدهکاری‌های متعددی دارند که باید بدهی خود را با ایران تسویه کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس مقتدایی با یادآوری سیاست‌های دوگانه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی از سازمان‌ها و نهادهای تخصصی زیر مجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است. این شورا به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد مجموعه‌ای از وظایف، اختیارات و تکالیف را بر عهده دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: طبیعی است که آژانس به عنوان یک نهاد تخصصی، وظایف فنی بر عهده دارد همانطور که فائو در زمینه کشاورزی، سازمان پست در زمینه مراودات پستی، یونسکو در عرصه‌های فرهنگی و سازمان بهداشت جهانی در زمینه بهداشت و سلامت فعالیت می‌کند، آژانس هم باید به طور تخصصی موضوعات فنی را دنبال کند.

وی تصریح کرد: راه یافتن به موضوعات سیاسی یا سیاسی کردن تصمیم‌های آژانس به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب های فنی و متناسب با تعهداتی که دارد به وظایف خود عمل می کند و متقابلا انتظار دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به تکالیف و وظایفی که در برابر ایران دارد، پایبند باشد و در بالاترین سطح عمل کند.

مقتدایی با اشاره به اظهارات اخیر مدیر آژانس درباره تعهدات برجامی ایران، گفت: آنچه این روزها مطرح می‌شود؛ موضوعات برجامی است که بخشی از آن به مباحث فنی در زمینه انرژی هسته‌ای بر می‌گردد لذا نباید دو موضوع برجام، آژانس و روابط متقابل میان این دو را با هم اشتباه بگیریم، هرچند اشتراکاتی دارند اما دو موضوع متفاوت هستند.


بیشتر بخوانید:

فرض بر این است که ویروس انگلیسی وارد کشور شده / واکسنی به غیر از کواکس خریداری می کنیم


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما اولتیماتوم لازم را به طرف‌های برجامی داده‌ایم و آنها دو ماه فرصت دارند تصمیم بگیرند که آیا تمایل دارند به بد عهدی‌های خود خاتمه دهند یا اصرار دارند همچنان پیمان شکنی کنند؟ جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت این دو ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد. اگر طرف‌های برجامی ما به بدعهدی ها پایان ندهند، سطح روابط ما متناسب با مصوبه مجلس بازتعریف خواهد شد.

وی ادامه داد: ما اکنون به عنوان کشوری که بالاترین سطح از نظارت‌ها را پذیرفته‌ایم، طلبکار آژانس هستیم و تمامی کشورهای طرف برجام و آژانس به ایران بدهکاری‌های متعددی دارند که باید در زمینه‌های سیاسی، فنی، اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی باید بدهی خود را با ایران تسویه کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایران کشوری بوده که متعهدانه در برابر پیمان‌ های خارجی عمل کرده لذا حق داریم از طرف مقابل بخواهیم اول به عهدش عمل کند، سپس وارد موضوعات دیگر خواهیم شد البته در صورتی که تمایل داشته باشیم. بنابراین اگر قرار باشد کسی شرطی تعیین کند، این ایران است که شرط منطقی خود را مطرح کند و شرط منطقی ما هم این است که طرف مقابل به عهد خود عمل کند.

225935