سایه دلار بر زندگی ایرانیان

یادداشت/ دلار طی روزهای جاری روند نزولی داشته و تاثیر خوبی در ارزان شدن درصدی برخی از اقلام داشته است،  اما مدیریت بانکی و ارزی، دانستن فنون درست بورس و تجارت جهانی و البته به بازی نگرفتن سرمایه مردم در بورس می تواند قدری حال بازار ارز را که تاثیری خاص بر زندگی و اقتصاد ایرانی دارد را خوب کند. البته باید

به گزارش سایت خبری پرسون، دلار ارزان شد. از ۳۲هزارتومان در اواخر مهر امسال تا قیمت تقریبی ۲۴ هزارتومان زمان حال. این اسکناس شیک از سرزمین امپریالیسم آنچنان در زندگی مردم ما تاثیر دارد که گویی اگر اطلاع از قیمت آن نداشته باشند شبمان روز نمی شود!! تاثیر ارزش قیمتی و سیاسی دلار در زندگی ایرانیان آنقدر زیاد است که عده ای از افت قیمت آن جان باختند و زوج هایی ازهم جدا شدند!! شورای حل اختلاف و راهروهای دادگاه گواه از تاثیر قیمت دلار بر زندگی ایرانیان دارد !

حال می خواهیم نگاهی به تاثیر نرخ دلار برکالاهای موجود دربازار بیاندازیم.

شکست « دونالد ترامپ » بازار دلار در ایران را تغییر داد. تغیر قیمت دلار با آمدن « جو بایدن » دربازار خودرو ، طلا، سکه و برخی اقلام نمیان شد. گویی این پیرمرد با استایل هالیوودی معجزه گر درعرصه دلار است. این موضوع را می توان از مقایسه قیمت های زمان حال با قبل از انتخابات آمریکا بدست آورد. از اواسط تیرماه سال جاری که نرخ دلار محدوده مقاومتی ۲۰ هزار تومان را شکست وبه فاصله کوتاهی کانال های بالاتررا فتح کرد، بازارهای مختلف بخصوص بازار کالایی ازاین رشد متاثر شد. در سریع ترین واکنش قیمت هادربازار طلا همپا و گاه بیش از رشد ارز بالا رفت و دربازارهایی مانند خودرو نیز بایک وقفه زمانی چندروزه تاثیر گذاشت. حتی بازار مسکن نیز با نرخ دلار دستخوش تغییر در قیمت ها شد !! سیمان و فلزات و آجرهای تولید داخل همه از قیمت دلار سکته کرده و آمپر قیمت را چسباندند و خانه را برای فقرا به افسانه بدل کردند . رشد قیمت کالاهای خوراکی و مواد غذایی دراین میان بیش از افزایش قیمت هرکالای دیگری به خانواده های ایرانی مخصوصا« قشر آسیب پذیر » که محترم ترین قشر ایرانی هستند فشار آورد و مردم را گاهی در برخی اقشار وادار به خوردن « نان خشک » کرد . پس بی دلیل نمی گوییم که این اسکناس شیک و لاکچری در زندگی ما ایرانی ها تاثیر دارد.

کالاهایی که با آمدن « بایدن » با افت قیمت دچار شدند

خودرو که این روزها افسانه جوانان ایرانی هست با پیروزی « جو بایدن سفید مو بر ترامپ زرد مو » قیمتش قدری فروکش کرد و بعد از افت قیمت دلار خودروهای وارداتی ۳۰ درصد با افت روبرو شد . این درحالی است که خودرو یکی از نخستین کالاهایی بود که نسبت به رشد نرخ ارز واکنش نشان داد و قیمت های بی سابقه ای را تجربه کرد. بطور مثال « پراید » که یکی از لاکچری ، پیشرفته و باامنیت ترین خودرو های روز دنیاست تا «۱۲۰ » ملیون هم بالا رفت !! درهمین راستا قیمت سکه و طلا که ارتباط تنگاتنگی با دادگاه های خانواده دارد تا مرز ۱۷ ملیون گران شد که باعث تغییر در قانون مهریه نیز شد ! البته بعداز پیروزی « جو » این رقم تا کانال ۱۱ ملیون نیز افت کرده است. که احتمال دارد تا ۱۰ ملیون هم ارزان شود. که امیدواریم قدری در کاهش درصد طلاق بین زوج های جوان نیز تاثیر داشته باشد !

دلاری که از قیمت مرغ سکته کرد !

بعد از آمدن « جو بایدن » و ارزان شدن دلار و فروکش کردن برخی از کالاها مرغ که یکی از کالاهای اساسی سفره های ایرانی ست تا ۳۵ هزارتومان گران شد. مرغ کم کم داشت به سیمرغ در افسانه ها پیوست می خورد که این گرانی باعث سکته « دلار » شد چراکه این بزرگوار در رشد قیمت مرغ تاثیری نداشت و انگشت خود را روی برخی از دیگر همکارانش گرفته بود ! البته مرغ از افسانه شدن سربازد و به قیمت دولتی ۲۴ هزارتومان بسنده کرد . اما همچنان قشر آسیب پذیر جامعه این کالارا در تلوزیون و پشت ویترین ها زیارت می کنند که این در سرزمین غنی ایران جای تاسف دارد . البته نباید از گرانی لبنیات و مواد شوینده غاقل شد چراکه این کالاهانیز دراین ایام رشد بسزایی داشتند که البته دراین امر هم تاجر و انبار دار ایرانی بیشتراز « دلار » آمریکایی در رشد آن تاثیر داشته است.

دلار طی روزهای جاری روند نزولی داشته و تاثیر خوبی در ارزان شدن درصدی برخی از اقلام داشته است، اما مدیریت بانکی و ارزی، دانستن فنون درست بورس و تجارت جهانی و البته به بازی نگرفتن سرمایه مردم در بورس می تواند قدری حال بازار ارز را که تاثیری خاص بر زندگی و اقتصاد ایرانی دارد را خوب کند. البته باید این رانیز تذکر دهیم که نباید زلف تحریم و کشورهای غربی را با احتکار و سومدیریت و تولیدات بی کیفیت گره زد. آنچه دراین آشفته بازار سیاست و تجارت جهانی آشکاراست نبود مدیر لایق و دلسوز است که مثل موریانه تن گربه هفت هزارساله را می خورد.

مهدی بیرانوند روژمان

225797