انتقاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از مسئولان مازندرانی؛

صدور مجوز برای کارخانه‌های چوب‌بری کنار جنگل‌ها عامل اصلی قاچاق است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با انتقاد از صدور مجوز برای کارخانه‌های چوب‌بری در کنار جنگل‌ها توسط مسوولان استان مازندران، این مساله را عامل اصلی قاچاق چوب در این استان عنوان کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ علی عباس نژاد در حاشیه اجرای نمادین طرح تشدید حفاظت از قاچاق چوب مازندران در شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگاران افزود : جنگل ها و اراضی طبیعی استان مازندران هم به دلیل خاص بودن و هم به دلیل ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از اهمیت ویژه ای برخودار است .

وی بیان اینکه ١٢ لکه از اراضی جنگل های هیرکانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در کشور ایران قرار دارد و بیشترین سهم مربوط به مازندران است ، گفت : از وظایف مهم سازمان جنگل ها حفظ این عرصه منابع طبیعی است و حفاظت از جنگل های هیرکانی در اولویت قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها حفاظت از منابع طبیعی و جنگل در استان مازندران را اولویت این سازمان دانست و افزود : این استان نیمی از جنگل های هیرکانی و جنگل های انبوه کشور را در خود جای داده که از حساسیت بالایی برخودار است.

وی با اعلام این که در حال حاضر نیمی از نیروهای حفاظتی کشور هم در جنگل های استان های شمالی مستقر هستند، گفت که ٢٥ درصد از این نیروها کار حفاظت از عرصه های طبیعی مازندران را بر عهده دارند که اهمیت عرصه های طبیعی این استان ار برای کشور نشان می دهد.

عباس نژاد افزود : برآورد بودجه ای برای استان ها نیز بر اساس نیرو و حجم جنگل ها است و بر همین اساس هم حدود ٥٠ درصد اعتبارات حفاظتی کشور در بودجه ۱۴۰۰ به استان های شمالی اختصاص یافته است که سهم مازندران ۲۵ درصد خواهد بود


بیشتر بخوانید؛

منابع طبیعی مازندران برای مقابله با قاچاق چوب به برگزاری یک مانور اکتفا کرد


وی همچنین به طرح تشدید حفاظت از عرصه های طبیعی و مقابله با قاچاق چوب در مازندران اشاره کرد و گفت : این طرح از هفته گذشته در سراسر کشور آغاز شد و امروز نیز در مازندران به اجرا درآمده است تا شاهد گسترش چتر حفاظت در پهنه جنگل ها و اراضی طبیعی کشور بویژه استان های شمالی باشیم.

این مسئول با تاکید بر این که طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب و حفاظت از عرصه های طیعی در تمامی استان های کشور اجرا خواهد شد ، افزود : بازدیدها برای اجرای درست این طرح به صورت مستمر انجام می شود و کسانی که مرتکب تخلف می شوند شناسایی و برایشان پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

فرمانده حفاظت سازمان جنگل ها همچنین از اجرای طرح ساماندهی حفاظت از حوزه های آبخیز خبر داد و اظهار داشت : بر اساس این طرح برای هر حوزه آبخیز مسئول تعیین شده و این مناطق به صورت ماهانه به وسیله عکس های ماهواره ای و پهپاد رصد خواهند شد و چنانچه قصوری دیده شود با نیروهای بخش حفاظتی برخورد خواهد شد .

عباس نژاد با بیان اینکه این طرح طی۲ ماهه آینده عملیاتی خواهد شد ، افزود : با اجرای این طرح قاچاق چوب کاهش خواهد یافت و همچنین شرکت ها موظف هستند با دقت بیشتری حفاظت کنند و در صورت مشاهده هر گونه قصوری شرکت مربوطه باید خسارت پرداخت کند.

مقابله با قاچاق چوب جنگلی در مازندران از امروز سه‌شنبه همزمان با برگزاری مانور طرح تشدید اقدامات حفاظتی با حضور مقام‌های کشوری و استانی در آمل آغاز شد و در راستای اجرای این طرح از کارخانه های چوب بری سطح شهرستان بازدید شد و چوب های قاچاق این کارخانه های نیز شناسایی و ضبط شد.

منبع: ایرنا

225386