۱۰۰۰ فرصت شغلی در پروژه توسعه میادین گاز

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی از عدم راه‌اندازی نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی پالایشگاه پارسیان که چندین سال است در پیشرفت ۹۹ درصد باقی مانده، انتقاد کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، موسی موسوی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید و پیشین پالایشگاه گاز پارسیان که با حضور مسوولان شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، اظهار داشت: در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از نزدیک شاهد هستم که در این شرایط سخت و حساس جنگ اقتصادی که دشمن تمام توان خود را به میدان آورده و راه‌ها بسته‌ شده است، مدیران و پرسنل متعهد ما در صنعت نفت و گاز با دانش و تلاش شبانه‌روزی صنعت را سرپا نگه‌ داشته‌اند.

وی با بیان اینکه نعمت خدادادی گاز یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه در ایران و جهان است، افزود: ایران با دارا بودن ۲۳ تریلیون مترمکعب گاز، یکی از کشورهای ممتاز جهان در ذخایر گازی است که باید از این نعمت حداکثر بهره را ببریم و با ایجاد صنایع انرژی‌بر و تبدیل گاز به محصولات باارزش‌تر، هم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و هم شاهد اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده و کاهش واردات بی‌رویه به کشور باشیم.


بیشتر بخوانید؛

بودجه‌های قرآنی سر از کجا در می‌آورند؟


موسوی با تأکید بر اینکه نفت و گاز سرمایه و دارایی نسل آینده است، گفت: باید هر چه سریع‌تر خام‌فروشی را متوقف کرده و به فکر توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها باشیم و طرح استحصال اتان هم که در دور قبلی نمایندگی این جانب در مجلس با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار آغاز شد، در همین راستا بود که به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس با بیان اینکه نقش پالایشگاه گاز پارسیان با ایجاد اتان‌ریکاوری بازتعریف شد، بیان داشت: ظرفیت پالایشگاه پارسیان برای بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در روز طراحی شده است، اما به دلیل آنکه چاه‌های گاز منطقه عملیاتی پارسیان در بالادست دچار کاهش فشار درون‌چاهی شده‌اند، پالایشگاه نیز در دریافت خوراک دچار مشکل شده و در حال حاضر ۲۰ درصد، افت دارد.

موسوی با اشاره به متزلزل شدن تجهیزات و ایمنی پالایشگاه، تصریح کرد: در همین خصوص با پیگیری‌ که انجام دادیم ایجاد پروژه تقویت فشار مراکز هما و شانول در بخش علامرودشت، وراوی در بخش وراوی و مرکز تفکیک تابناک در بخش مرکزی لامرد تصویب و پروژه به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این پروژه بزرگ صنعت نفت با اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان ظرف مدت ۳ سال اجرا شده و نزدیک به یک‌هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وقفه چند ساله و تعلل در راه‌اندازی نیروگاه

وی با انتقاد از عدم راه‌اندازی نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی پالایشگاه گاز پارسیان گفت: در دوره نهم مجلس به من اطلاع دادند که مشکل این نیروگاه در عدم ترخیص ۴ توربین آن از گمرک است که بعد از پیگیری‌ توانستیم آن را آزاد کنیم اما متوجه شدم متأسفانه بعد از گذشت ۴ سال این نیروگاه هنوز در همان ۹۹ درصد پیشرفت باقی مانده و وارد مدار نشده است!

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس معتقد است راه‌اندازی نیروگاه هم برای پالایشگاه ضروری است و هم مازاد آن می‌تواند به شبکه سراسری برق منتقل شود تا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، مشکل کمبود برق شهرستان مهر نیز حل شود.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین هنر یک مدیر ارتقاء سطح کیفی نیروهای خود است و از مدیرعامل جدید پالایشگاه می‌خواهم نیروهای بومی که واجد شرایط هستند را در پست‌های مختلف ارتقاء دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم نسبت به بیکاری فرزندان خود بسیار حساس هستند و ما نیز در همه‌جا اعلام کردیم نیروهای موردنیاز صنایع باید ابتدا از میان افراد بومی تأمین شود و اگر در سطح منطقه یک نیروی متخصص وجود نداشت، از هر نقطه‌ای از ایران که بیاورید تفاوتی ندارد.

تعدیل نیرو در پروژه استحصال اتان شامل افراد بومی نشود

وی در خصوص تعدیل نیرو در پروژه اتان‌ریکاوری نیز بیان کرد: در دوران ساخت این پروژه بزرگ در مجموع قریب به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در سایتهای مهر و عسلویه مشغول به کار بودند که چون در آستانه افتتاح و بهره‌برداری هستیم، تعدیل نیرو امری اجتناب‌ناپذیر است و طبق گزارش‌های مسئولان، در دوران بهره‌برداری تنها به هزار و ۵۰۰ نفر نیاز خواهد بود.

وی تصریح کرد: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در هامش نامه این جانب دستور داده است در دوران بهره‌برداری از طرح استحصال اتان حداقل ۸۰ درصد نیروها باید از افراد بومی شهرستان های لامرد و مهر باشند که با جدیت این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال خواهیم کرد.

به گزارش فارس؛ در این مراسم از خدمات ابدالی -مدیرعامل سابق پالایشگاه پارسیان- تقدیر صورت گرفت و بابایی به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد.

225333