رئیس شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

بافت ناکارآمد فرسوده تهدیدی برای کلانشهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گستره با عنوان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری بافت ناکارآمد شهری و فرسوده کنونی تهدیدی برای این کلانشهر است افزود: با وقوع زلزله‌ای در حد چهار ریشتر فاجعه‌ای در مشهد ببار می‌آید.

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، محمدرضا حیدری روز دوشنبه در نشست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بافتهای فرسوده و ناکارآمد که مقاوم نیستند، مهمترین تهدید در صورت وقوع زلزله به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: نوسازی بافت فرسوده برنامه‌ای است که مدیریت شهری به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آید زیرا برای پیشرفت این برنامه تخصیص اعتبار از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت هم نیاز است.

رییس شورای شهر مشهد گفت: با توجه به شرایط جاری اقتصادی و اجتماعی، بازسازی بافت‌ فرسوده این کلانشهر نیازمند ورود دولت و نظام بانکی است تا تسهیلات با نرخ ارزان در این خصوص تامین شود.

وی افزود: بر اساس برنامه چهارم توسعه می‌بایست نوسازی بافتهای فرسوده شهری در بازه زمانی ۱۰ ساله پایان یابد اما این مهم هنوز در اول راه قرار دارد.

حیدری ادامه داد: مدیریت شهری مشهد در این دوره تلاش زیادی برای بازسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده با رویکرد مشارکت ساکنان آن کرده بطوری که ۳۰ واحد دفتر تسهیلگری ز در مناطق هدف بازسازی بافت فرسوده مشهد فعال شده‌ است.

وی گفت: همچنین مشهد به برپایی ۷۰ پایگاه یا "سوله بحران" نیاز دارد اما تاکنون فقط ۱۵ سوله در این کلانشهر برپا شده و تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۲۳ سوله خواهد رسید.

رییس شورای شهر مشهد در ادامه سخنانش در نشست این شورا همچنین "کاهش تولد و آمار ازدواج و افزایش ثبت طلاق" را از موضوعات مهم توصیف و بیان کرد: این موارد نیز باید در سیاست‌گذاریها بطور ویژه مورد توجه قرار گیرند.


بیشتر بخوانید؛

پرداخت تسهیلات کرونایی تا سقف 960 میلیون تومان به اماکن ورزشی

ادامه احیای بافت‌های فرسوده تا پایان 1400/ پرونده مسکن مهر تقریبا بسته شد


وی افزود: کاهش تولد روندی شتابان دارد و در حالی که جمعیت دنیا پنج سال پیر شده، جمعیت در ایران ۱۰ سال پیر شده ‌است.

حیدری ادامه داد: البته متغیرهای اقتصادی و اجتماعی نقش قابل تاملی در وقوع این رویداد دارند لذا می‌بایست ابعاد آنها به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین به نزدیک شدن آغاز سال جدید میلادی و مناسبت ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) اشاره و بیان کرد: صلح و دوستی رویکرد آن پیامبر بزرگ بود و این رویکرد باید مدنظر دولتهای مسیحی نیز باشد اما در واقعیت شاهد تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و حتی کودکان با بیماریهای خاص هستیم.

بافت فرسوده مشهد با دربر گرفتن حدود هشت درصد از کل مساحت این کلانشهر، ۱۹ درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده است.

مساحت بافت فرسوده مشهد دو هزار و ۲۹۲ هکتار شامل بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) با ۳۶۶ هکتار مساحت و پیشرفت ۵۵ درصدی در بازسازی طی ۱۵ سال اخیر، بافت فرسوده میدان شهدا با ۶۵ درصد و بافت فرسوده آبکوه با ۱۱ درصد پیشرفت نوسازی است. نوسازی بافت فرسوده قلعه وکیل‌آباد مشهد نیز به مساحت ۲۲ هکتار از سال ۱۳۷۰ آغاز اما تاکنون فقط ۱۵ درصد آن تملک شده است.

منطقه چهار شهرداری بیشترین و منطقه ۱۲ شهرداری مشهد کمترین مساحت بافتهای فرسوده این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری را در خود جای داده‌اند.

منبع: ایرنا

225240