مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت:

زنجان جزو ۵ استان اول کشور در کودک‌ همسری

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان عنوان کرد: زنجان جزو ۵ استان اول کشور در کودک ‌همسری است.

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مسیح‌الله سلطانی در رابطه با ازدواج و طلاق‌های صورت گرفته در استان زنجان، با بیان اینکه ازدواج در کل کشور روند کاهشی محسوسی داشته‌ است، اظهار کرد: استان زنجان طی چند سال گذشته در بحث ازدواج نرخ بالاتری نسبت به میانگین کشوری داشته و در نیمه اول امسال که نرخ ازدواج در کشور ۷.۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بوده، در استان زنجان ۸ بود که این حاکی از بالا بودن این نرخ در استان نسبت به میانگین کشوری ‌است.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای کمک به ازدواج جوانان، افزود: پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان یکی از مشوق‌های ازدواج در استان است. همچنین خدمات مربوط به تامین جهیزیه جوانان در استان از طریق خیریه‌ها پیگیری می‌شود.

این مسئول با اشاره به بحث کودک‌همسری در استان و اینکه ۱۰ اولویت برای کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود، گفت: پنج اولویت اول آن در سطح کشور یکسان است که شامل اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، مناطق حاد بحرانی و حاشیه‌نشینی بوده و آسیب‌های فضای مجازی، ازدواج‌های زرد (ازدواج در سنین پایین، ازدواج در سنین بالا)، روابط بین زوجین و کودکان کار نیز از اولویت‌های گروه دومی است که در استان زنجان برای کاهش آسیب‌های آن‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید؛

آماری غیرقابل باور از ثبت میزان طلاق بر حسب طول مدت ازدواج


سلطانی تصریح کرد: در رابطه با بحث کودک‌همسری نیز هر سال برنامه‌هایی در راستای کاهش آن برای خانواده‌ها و والدین به خصوص در حاشیه شهرها و شهرستان‌هایی که آمار ازدواج کودک‌همسری بالا است، انجام ‌می‌شود و با وجود اینکه شاهد ایجاد تغییر محسوسی در آمار کودک‌همسری در استان بوده‌ایم اما زنجان جزو ۵ استان اول کشور در بحث کودک‌همسری است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان ‌اینکه در برخی مناطق روستایی تصور می‌شود که بعد از ۱۵ سالگی ممکن است در ازدواج دختران مشکلی به وجود آید، یادآور شد: مسئله کودک‌همسری مربوط به فرهنگ خانواده‌ها و مناطق است، تغییر فرهنگ نیاز به زمان دارد تا در رابطه با آن آموزش داده ‌شود. در حال حاضر که به دلیل شیوع ویروس کرونا بحث‌های آموزشی در استان کمرنگ شده ‌است، نگران افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم و تا حدی که اجرای برنامه‌های آموزشی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان داشته ‌باشد، در استان اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث طلاق نیز یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی خانواده‌ها و دولت است، عنوان کرد: مداخلات جدی و خوبی طی سال‌های گذشته در بحث طلاق در استان زنجان انجام شده‌ و به مدت سه سال، در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ روند طلاق در استان زنجان روند کاهشی بود که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ به میزان ۱۵.۱۷ درصد کاهش در بحث طلاق داشته‌ایم که درصد چشم‌گیری بود.

این مسئول با اشاره به اینکه نرخ طلاق در استان زنجان طی شش ماهه اول امسال با میانگین کشوری یکسان بود، خاطرنشان کرد: در نیمه اول امسال نرخ طلاق در استان زنجان ۲.۱ بوده ‌است ولی این آمار در شهرستان خرمدره ۲ برابر میانگین استانی بوده که شهرستان زنجان نیز آمار بالایی نسبت به میانگین استانی داشته است.

منبع: ایسنا

225107