کارشناس حیات وحش در گفتگو با پرسون:

افزایش ۲۵ درصدی جمعیت علفخواران دور از واقعیت نیست

کارشناس حیات وحش گفت: افزایش ۲۵ درصدی جمعیت علفخواران به ویژه کل و بز در منطقه آق داغ استان اردبیل دور از واقعیت نیست.

عبدالله سالاری در گفتگو با سایت خبری پرسون، اظهار کرد: محاسباتی که در مورد جمعیت انجام می‌گیرد به هیچ عنوان ساده نیست و نمی‌توان به راحتی این محاسبات را نقض کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون مبنی بر ادعای برخی از کارشناسان حیات وحش در مورد غیرواقعی بودن این آمار افزود: در برخی از ادعاها گفته شده در صورت اینکه تصور کنیم جمعیت ماده و نر ۵۰ به ۵۰ است که این موضوع عموما نادرست است زیرا جمعیت ماده‌ها در اکثر گونه‌های حیات وحش بیشتر از نرها است.

این کارشناس حیات وحش کشور ادامه داد: در خصوص سرشماری نباید تنها به آمار یک سال اتکا کنیم و اگر این افزایش جمعیت در سال‌های آینده نیز رخ دهد آن وقت می‌توان مدعی افزایش جمعیت یک گونه در یک منطقه شد.

سالاری اضافه کرد: در شرایط زیستی مناسب برخی از ماده‌ها دوقلوزایی دارند و می‌توان نسبت افزایش جمعیت را بیشتر از حالت عادی نشان دهد.

وی تصریح کرد: در سرشماری همیشه باید شاخصه‌های متعددی در نظر گرفته شود بعضی اوقات یک بیماری می‌تواند نرخ بقا را در جمعیت یک گونه مورد هدف قرار دهد همانطور که شکار و سایر عوامل می‌تواند تاثیرگذار باشد.


بیشتر بخوانید؛

جمعیت کل و بزهای منطقه حفاظت شده آق‌داغ ۲۵ درصد افزایش یافته است


کارشناس حیات وحش کشور با اشاره به اینکه لازم است افراد متخصص در این حوزه اظهار نظر کنند، گفت: جلوگیری از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه می‌تواند در بهبود شرایط حیات وحش و تسریع حفاظت از گونه‌های ارزشمند در کشور موثر باشد.

سالاری با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا برخلاف ادعای برخی نه تنها برای طبیعت و جانوران مفید نبوده، بیان داشت: به عقیده من این بیماری بیشتر از گذشته مردم را ترغیب به حضور در طبیعت کرده و این مساله اتفاق خوبی نیست اما باید یک مطالعه علمی در این خصوص انجام گیرد.

گفتگو از مسعود لاهوت

224846